Crisis in de watersport?
Makkelijk is het niet, maar er zijn kansen genoeg!
Kansen in de watersport!
In de afgelopen jaren hebben wij vaak presentaties gegeven over trends en ontwikkelingen, nationaal en internationaal, over de gevolgen voor de watersport en hoe je hiermee om moet gaan. Het winterseizoen begint weer en de eerste 4 lezingen zijn geboekt. Discussies met de zaal zijn verhelderend, het is leerzaam, cijfers liegen niet en we hebben in 20 jaar advieswerk in deze sector heel veel meegemaakt. Neem voor een lezing, cursus of gastcollege contact op met Reinier Steensma (0320 - 218847) voor een voorstel op maat.
De watersport heeft last van vergrijzing, de vloot veroudert, jongeren kopen geen boten en makelaars klagen over gebrek aan goede gebruikte schepen. Logisch, want er zijn in het afgelopen decennium weinig nieuwe boten verkocht. Droefenis alom? Nee, we moeten wennen aan de nieuwe situatie. Varen met vrienden op de boot van je ouders, meevaren met anderen, huren, er is van alles aan de hand. Jongeren varen wel degelijk en ze vinden het leuk. Je moet ze uitleggen hoe het moet en vertrouwen geven. Laat ze varen! Ze kopen alleen geen boot, hoogstens een kite, een SUP- of een (golf)surfplank.
Als er kinderen komen en dat is bij de ‘millennials’ geboren tussen 1980 en 2000 gemiddeld later dan vroeger, begint het weer te kriebelen. Al die Optimisten waar ze zelf ook in hebben leren zeilen. De sfeer op het water, dat wil je je eigen kinderen toch niet onthouden? Een boot is niet duur in vergelijking met een vakantie in het buitenland met het hele gezin. Huren, flottielje varen, gedeeld eigenaarschap, Airbnb? Er zijn talloze mogelijkheden om te gaan varen. Als je het niet van huis-uit hebt meegekregen of jezelf niet vertrouwt, is een zeilles of een vaar- of opfriscursus ook wel in de buurt te vinden.
Dus waarom niet? Het aanbod aan boten is royaal en goed geprijsd, de jachthavens zitten op je te wachten en nemen je graag alle bijkomende rompslomp uit handen. Ga varen als het mooi weer is, een dag of een weekend, ontspan en geniet er van! Deze nieuwe doelgroepen zijn er al en wachten op een passend aanbod nu de economie weer een beetje aantrekt.
De eigenaren van het grootste deel van de huidige vloot, de ‘babyboomers’, zijn veel actiever dan de ouderen vroeger. Vaak zijn er fietsen aan boord waarmee de omgeving wordt verkend. Zorg voor een aantrekkelijk en toegankelijk aanbod, anders varen ze je voorbij. Service en goede voorzieningen worden op prijs gesteld. Veel 50-plussers nemen af en toe de kleinkinderen mee aan boord. Is er een speeltuintje of een zwembad in de buurt? Het verschil tussen campers, vakantiehuisjes en een boot?
Wij hebben hier een verhaal van gemaakt. Een presentatie gebaseerd op cijfers laat zien wat er in Nederland, maar ook in de rest van de wereld met de watersport aan de hand is. Veel foto’s met praktijkvoorbeelden ter illustratie, wat wel en wat niet handig is. Informatie over doelgroepen, soorten boten, vaarroutes, kansen in een regio voorzien van voorbeelden uit projecten. En dat waren er weer veel dit jaar:
We hebben in 2017 SWOT’s uitgevoerd in opdracht van de gemeenten Smallingerland (waterfronten Drachten, Oudega en De Veenhoop) en Zederik (waterfronten Ameide, Lexmond en Meerkerk), berekeningen gemaakt voor het RIVM (antifouling) en de MRA (overnachtingen en bestedingen watersport), onderzoek gedaan naar de ontwikkeling van het aantal boten in het IJsselmeergebied en de te verwachten overlast van waterplanten. Voor een aantal nieuwe jacht- en passantenhavens hebben wij onderzoek gedaan naar de haalbaarheid, wenselijkheid, effecten van uitvarende boten, geadviseerd over de (her)inrichting, advies gegeven over het gebruik van vaarroutes, over brughoogtes, een voorlichtingsdag georganiseerd over elektrisch varen op de Laak met proefvaarten, sprekers, activiteiten voor kinderen etc. en we zijn bezig met een Zelfbedieningsovertoom®. Daag ons maar uit.