Recreatietoervaart; kwaliteit van havens en bestedingen
In 1994 is voor de eerste keer onderzoek gedaan naar o.a. de bestedingen van watersporters. In 2002 werd dit onderzoek herhaald. In 2013 hebben 787 passanten en ligplaatshouders in 13 havens een vragenformulier ingevuld. 50% had een ligplaats in het IJsselmeergebied, de andere helft kwam uit de rest van Nederland en uit het buitenland.
Voor jachthavens, maar ook voor de steden en watersportkernen in het IJsselmeergebied is het belangrijk dat de ligplaatshouders en passanten tevreden zijn over het aanbod aan voorzieningen, de kwaliteit, de prijs en de dienstverlening. Als dat goed is, komt men terug en/of blijft men langer liggen. Daarnaast speelt de sfeer, mogelijke vaarroutes, de bevaarbaarheid en de ruimtelijke kwaliteit van het gebied waarin men vaart een belangrijke rol. Het IJsselmeergebied is wat dat betreft anders dan de Waddenzee, het Deltagebied of bijvoorbeeld de Friese meren. Dit onderzoek gaat over de kwaliteit van- en de bestedingen in de “knooppunten”, niet over het vaargebied. De knooppunten zijn in belangrijke mate mede bepalend voor de kwaliteit van het hele gebied. In de knooppunten wordt het geld uitgegeven...
Resultaat
13 jachthavens in 10 steden en watersportkernen hebben aan het onderzoek meegewerkt. Het leverde de jachthavens 360 opmerkingen over voorzieningen en 328 adviezen op. De colleges van B&W in de deelnemende steden kregen 164 opmerkingen over voorzieningen en 269 adviezen. De samenvatting bestaat uit 40 conclusies, één A4-tje. Dit onderzoek leverde ook de inmiddels bekende tabel op met cijfers over de vergrijzing van watersporters in Nederland.
Deelnemers / opdrachtgevers
Marina Muiderzand in Almere, Stichting Jachthaven Andijk, de Gemeentehaven, de Buyshaven van de KNRZV en de Compagnieshaven in Enkhuizen, de Gemeentehaven in Hoorn, Watersportcentrum de Zeilhoek in Katwoude/Monnickendam, Jachthaven Waterland in Monnickendam, de Bataviahaven in Lelystad, Marina Makkum, Marina Volendam en de Gemeentehavens in Vollenhove en Blokzijl.
Bestedingen van watersporters
In 1994 en 2002 is gevraagd naar de bestedingen en waaraan men het geld uitgeeft. Die vraag is nu weer gesteld. De 584 passanten en ligplaatshouders bleken gemiddeld € 115 per boot per dag uit te geven. Dit soort getallen zijn belangrijk om het economisch belang van de sector te berekenen. Naast liggeld (incl. toeristenbelasting) komt een belangrijk deel van de bestedingen terecht bij de plaatselijke horeca, de bakker, slager, supermarkt en toeristische winkels. De hele gemeenschap profiteert.
De getallen zijn o.a. gebruikt om de bestedingen van watersporters, chartervaart en riviercruisevaart in Enkhuizen te berekenen. Uitkomst € 12 miljoen per jaar. Zie Havenvisie Enkhuizen.
Omzet watersportindustrie
Een ander kengetal dat vaak wordt genoemd is de omzet van de watersportindustrie, direct en indirect (€ 2,2, miljard). Deze getallen, en informatie over werkgelegenheid van de sector, komen uit een rapport van Ecorys die dit onderzoek uitvoert in opdracht van het ministerie van I&M. Het rapport van Ecorys: "De Nederlandse Maritieme Strategie 2015-2025", kunt u downloaden.