Elektrisch varen in Amsterdam
In opdracht van de gemeente Amsterdam, Programmabureau Luchtkwaliteit, heeft Waterrecreatie Advies onderzoek gedaan naar de rondvaart en recreatievaart in Amsterdam. In 2012 werden 24 rederijen geïnterviewd. Tijdens die interviews kwam ook de aandrijving aan de orde, de omschakeling van dieselmotoren naar elektrische aandrijving.
Vervolg
In 2013 is het onderzoek verder verdiept. Met 6 rederijen is gesproken over de praktijk van het elektrisch varen. Kan het wel, kan het niet en wat zijn de problemen bij de omschakeling? De resultaten zijn gepresenteerd tijdens de tweede Expertmeeting over verschoning van de rondvaart op 9 september 2013 in Amsterdam. Beide onderzoeken werden mede gefinancierd vanuit het Europese E-Harbours project.
Update
Per 1 januari 2017 is het niet meer toegestaan met tweetaktmotoren door Amsterdam te varen.
Elektrisch varen in Friesland
Met Grontmij heeft Waterrecreatie Advies in 2011 onderzoek gedaan naar de mogelijkheden in de provincie Fryslân voor routes die geschikt zijn voor elektrisch varen (‘Flusterjend farre troch Fryslân’). In een startdocument heeft Waterrecreatie Advies de voor- en nadelen van elektrisch varen en de benodigde voorzieningen voor dit soort routes op een rij gezet. De eerste van de in 2011 geselecteerde ‘electric only’ routes is in 2016 tussen Oudega (SWF) en Heeg geopend.
Informatie over het aantal elektrisch aangedreven boten in Nederland (stand medio 2016) vindt u hier.
Elektrisch varen op de Laak
Op 23 september 2017 heeft Waterrecreatie Advies in opdracht van de gemeente Amersfoort een informatiedag over elektrisch varen op de Laak georganiseerd. De Laak loopt vanaf de wijk Vathorst bij Amersfoort via de Rengerswetering bij Bunschoten naar het Nijkerkernauw. Als de geplande Zelfbedieningsovertoom® klaar is, worden 2 nieuwe woonwijken ontsloten. Op de Laak mag alleen elektrisch worden gevaren. De bewoners kregen een Nieuwsbrief in de bus en op de dag zelf werd iedereen uitgebreid geïnformeerd over de achtergronden en kon men proefvaren.