Onderzoek naar 'end of life' boten in Nederland
De watersporter vergrijst en het vaargedrag verandert. Jongeren zijn minder snel geneigd een boot te kopen en dat heeft op termijn grote gevolgen voor de sector. Aan Waterrecreatie Advies is gevraagd hoe snel de ontwikkelingen gaan.
Uit een onderzoek in 2013 onder passanten en ligplaatshouders bleek dat 74% van de schippers ouder is dan 50 jaar. In 1993 was dit 35%. De watersporter vergrijst, maar ook de vloot veroudert. Als de 'babyboom generatie' van na de oorlog stopt met varen, naar het bejaardenhuis gaat of komt te overlijden, dan komt een groot aantal schepen te koop. Het is de vraag of en tegen welke prijs jongeren die schepen over willen, of over kunnen nemen. Er zullen andere vormen van eigenaarschap ontstaan. De watersportsector zal in de komende decennia sterk veranderen.
Mede dankzij een innovatiesubsidie van het ministerie van EZ heeft Waterrecreatie Advies in opdracht van de Nederlandse Jachtbouw Industrie (NJI, afdeling van de Koninklijke Metaalunie), HISWA Vereniging, het Watersportverbond en Bootjessloperij Het Harpje in Enkhuizen onderzoek gedaan naar het aantal 'end of life' boten in Nederland. 'End of life' zijn boten waarvan de economische waarde, de gebruikswaarde en de emotionele waarde nul of zelfs negatief is. Een PDF van de rapportage kunt u hiernaast downloaden.
Cijfers Nederland
In het onderzoek zijn ook de gegevens over het aantal boten in Nederland geactualiseerd (2005 - 2014). In 2005 had Waterrecreatie Advies in opdracht van het toenmalig ministerie van LNV voor het eerst onderzoek gedaan naar het aantal recreatievaartuigen in Nederland. Daarna vonden in verschillende provincies nulmetingen en herhalingsonderzoeken plaats. Het leverde betere cijfers op over de watersport in Nederland die in deze rapportage zijn verwerkt.
Vervolg
De problematiek speelt zich niet alleen in Nederland af, het is een internationaal probleem. Voorafgaand aan de METS (Marine Equipment Trade Show) in de RAI in november 2015 vond een internationaal symposium over ‘End of life’ boten plaats. Ervaringen werden uitgewisseld. Er is nog geen methode om polyester op een economisch rendabele manier te recyclen. Anders gezegd, het verwerken van ‘end of life’ boten kost geld. Het onderzoek van Waterrecreatie Advies trok aandacht en werd zeer gewaardeerd. De Engelstalige samenvatting is inmiddels breed verspreid en in diverse watersportbladen gepubliceerd. Ook tijdens de METS Tradeshow van 2016 en 2017 stond dit onderwerp op het programma in het innovatiom LAB.
Update
Het rapport over ‘end of life’ boten heeft veel publiciteit veroorzaakt. De pers schenkt er regelmatig aandacht aan. “Weesboten”, boten waarvan de eigenaar onbekend is, werden plotseling aangeduid als “spookboten”. Spookboten bestaan niet, tenzij je denkt dat Pirates of the Caribbean een waargebeurd verhaal is.