Expert judgement vaarbewegingen Naarder- en Muidertrekvaart

In 2008 en 2010 werden wij door Grontmij betrokken bij mogelijke verbindingen vanaf de Naardertrekvaart bij Naarden naar het Gooimeer. In 2015 vroeg advies- en ingenieursbureau Tauw een expert judgement van het te verwachten recreatief gebruik. In 2016 volgde de Muidertrekvaart in opdracht van gemeente Gooise Meren. 

Naardertrekvaart
De Naardertrekvaart is in opdracht van Muiden, Naarden en Amsterdam in 1641 gegraven. De eerste jaren voeren er hoofdzakelijk trekschuiten ten behoeve van het personenvervoer. Daarna werd de trekvaart eeuwenlang gebruikt om zand vanaf de Gooise Zanderijen naar Amsterdam te transporteren. De zandschippers met hun zandponten kwamen voor een groot deel uit het gehucht Bussum. Na de komst van een spoorbaan en een trambaan aan het eind van de 19e eeuw verloor de trekvaart zijn commerciële functie. Met de opkomst van de watersport ontstonden nieuwe kansen. In de eerste Beleidsvisie Recreatietoervaart Nederland (1997) werd een verbinding bij Naarden met het Gooimeer als ‘ontbrekende schakel’ genoemd. Veel partijen hebben zich in de afgelopen jaren sterk gemaakt om de verbinding te realiseren. Dat moment komt telkens dichterbij.

De Naardertrekvaart en de verbinding (sluis) naar het Gooimeer zal geschikt worden gemaakt voor motorboten met een opbouwhoogte van ca. 2,40 meter. De doorvaarthoogte van de bruggen wordt minimaal 2,50 meter (BRTN, categorie DM). Na een onderzoek in 2009 naar de beleidsmatige, technische en financiële consequenties is in 2014 door DLG een schetsontwerp gemaakt voor het westelijk tracé. In opdracht van de provincie Noord-Holland heeft Bureau Tauw in 2015 die variant en de gevolgen doorgerekend. Daarvoor heeft Waterrecreatie Advies een herziene schatting gemaakt van de potentie van de route en het te verwachten recreatief gebruik (expert judgement) en een advies gegeven over de bedieningstijden van de objecten.

Toekomstige vaarverbinding Vecht Gooimeer
Toekomstige vaarverbinding Vecht-Gooimeer langs Jachthaven Naarden

Muidertrekvaart 
De Muidertrekvaart loopt tegenwoordig vanaf het Amsterdam-Rijnkanaal naar Muiden en sluit daar aan op de Naardertrekvaart en de Vecht. De Muidertrekvaart is in de periode 1638 - 1640 aangelegd. Oorspronkelijk begon de Muidertrekvaart bij de Diemerbrug in het centrum van Diemen, waar deze zich afsplitste van de Weespertrekvaart.

Het hele gebied rond Muiden verandert sterk door de aanleg van een aquaduct en het verbreden van de A1 en de A6 tussen Hilversum, Almere en Amsterdam. Nadat het stof van deze ingrepen is opgetrokken, ontstaat bij Muiden ruimte voor nieuwe woningbouwprojecten. Ten noorden van de Muidertrekvaart wordt ‘De Krijgsman’ gerealiseerd, een woonwijk met max. 1.300 woningen inclusief routes voor sloepen en andere kleine boten op het voormalig KNSF-terrein. Ten zuiden van de Muidertrekvaart komt De Bloemendalerpolder, een woonwijk met max. 2.750 woningen, ook met eigen waterrecreatiemogelijkheden. Omdat er een nieuwe ontsluiting (brug) vanaf de A1 over de Muidertrekvaart naar De Krijgsman moet worden aangelegd, is door Waterrecreatie Advies het te verwachten recreatief gebruik in Muidertrekvaart geschat (expert judgement). Net als de Naardertrekvaart, wordt de Muidertrekvaart een DM-route. Gekozen moest worden uit een (uitneembare) vaste brug met een doorvaarthoogte van 2,50 meter of een lagere brug die beweegbaar is.

Amsterdam
Amsterdam heeft begin 2016 de (concept) Watervisie Amsterdam 2040 gepresenteerd inclusief Uitvoeringsagenda tot 2018. De ambitie van Amsterdam is om het bevaarbaar netwerk in de stad uit te breiden. Men streeft naar intensiever en meer divers gebruik van het water, aantrekkelijk voor allerlei vormen van recreatie en toerisme: watersport, pleziervaart en ook de rondvaart.  Men wil bruggen in de stad verhogen, nieuwe vaarrondjes creëren, maar ook in samenwerking met de regiopartners onderzoeken of het regionale vaarnetwerk kan worden uitgebreid of verbeterd. Men ziet o.a. mogelijkheden om aan de oostkant van de stad het ondoorvaarbare sluisje in de Diemerzeedijk doorvaarbaar te maken en zo een nieuwe vaarroute voor de kleine pleziervaart tussen IJburg via de Diemen en de Weespertrekvaart naar de Amstel te ontsluiten. Die route zou naadloos aansluiten op de Muidertrekvaart.

Almere
Ook Almere is volop bezig de routemogelijkheden in de stad op te waarderen. Via het project De Blauwe As zijn in 2015 al allerlei knelpunten in de stad opgelost om de toervaartmogelijkheden te verbeteren.

Vervolg
In de visie Kansen waterrecreatie in Almere d.d. maart 2016 komen alle hiervoor genoemde nieuwe (route)mogelijkheden samen.

Voor De Krijgsman (KNSF Vastgoed) heeft Waterrecreatie Advies een schatting gemaakt van de vaarbewegingen vanuit de Krijgsman. Arcadis onderzoekt de gevolgen daarvan op het Natura 2000-gebied Markermeer & IJmeer. 


DEEL DEZE PAGINA


Facebook Twitter Google+ Linkedin




Breskens, hotspot voor zeezeilers


Het waterfront van Breskens gaat op de schop. Er komt een nieuwe visafslag en een visserijmuseum in de Handelshaven. De voormalige Vissershaven wordt ingericht als jachthaven. Bij de transformatie ontstaat ruimte voor ruim 400 woningen en appartementen. Verder krijgt Breskens een Zeezeilcentrum en wordt het een ‘Internationale hotspot voor zeezeilers’.



Havenvisie voor de Waddenzee


Ontwikkelingen in de Waddenzee hebben jaren lang beleidsmatig op slot gezeten. Het is een kwetsbaar gebied, maar er was een toenemende vraag naar kwalitatief goede passantenplaatsen op de eilanden. Omdat in de havens onvoldoende plaats was, vielen boten buiten de haven droog of gingen voor anker. Dat was niet goed voor de natuur.



Opmeer en de BRTN


Het dorpje Opmeer in Noord-Holland wilde graag een haventje voor ligplaatshouders en passanten. Het is een prachtig voorbeeld hoe dankzij het enthousiasme van de gemeente Opmeer, Recreatieschap Westfriesland en bewoners knelpunten worden opgelost en nieuwe DM routenetwerken ontstaan.



IJburg en projecten in en rond Amsterdam


In 1994 hebben wij met de brancheorganisaties HISWA, BBZ en Watersportverbond mogen reageren op de eerste plannen om een deel van IJmeer in te polderen. Liever niet, maar als de politiek anders besloot, dan geen polder zoals Flevoland, maar eilanden. Het werd IJburg, veel eilanden en een van de waterfronten van Amsterdam.



Havens in Spakenburg


In 2000 heeft Waterrecreatie Advies samen met de gemeente Bunschoten een nota Recreatie en Toerisme opgesteld met als titel “Een deurkiek”. De nota was het begin van een langdurige samenwerking met de gemeente en een volledige herinrichting van het waterfront en de havens in Spakenburg.



Watersport op de Haagse stranden


Waterrecreatie Advies heeft in opdracht van de gemeente Den Haag de wensen van de gebruikers van het strand geïnventariseerd. Golfsurfers, windsurfers, kitesurfers, SUP-pers, kanoërs, catamaranzeilers en zwemmers komen graag naar de kust tussen Scheveningen en Kijkduin. Het is druk op het strand.



Recreatievaart in de Bypass van Kampen


Bij veel neerslag en bijbehorende waterafvoer via de IJssel in combinatie met een harde een aanhoudende noordenwind dreigt de stad Kampen af en toe onder water te lopen. Het water kan niet goed afvloeien in de richting van het Ketelmeer. Er komt een bypass rond de stad, een buitenkans voor recreatief medegebruik.



Ruimte voor de Rivier in Wanssum (L)


Waterrecreatie Advies werd uitgenodigd mee te denken over de toekomst van de haven in Wanssum. In opdracht van de provincie Limburg werd door DLG Regio Zuid in februari 2012 een ontwerpatelier georganiseerd. Om bij hoogwater de veiligheid te garanderen wordt de oude Maasarm gereactiveerd, dijken verlegd en twee nevengeulen gegraven.



Strategische visie watersport


De partijen in Waterfronts NL kregen opdracht een strategische visie te ontwikkelen voor de watersport(industrie) in het gebied tussen Frankrijk, België, Nederland en Engeland (deelnemers o.a. de gemeenten Hellevoetsluis, Vlissingen, Gent, Nieuwpoort, Duinkerken en Ramsgate). Bijzonder rapport over “onze buren” in de Kanaalregio.



Haveninrichtingsplan voor Harlingen


In 2010 heeft Waterrecreatie Advies in opdracht van de gemeente Harlingen een inrichtingsplan voor de Noorderhaven, de Zuiderhaven en de Nieuwe Willemshaven opgesteld. Dit als uitwerking van de Havenvisie Wadden. In het Haveninrichtingsplan zijn voorstellen gedaan die inmiddels de realisatiefase naderen.



SWOT, kansen in Friesland


In 2009 en 2010 heeft Waterrecreatie Advies voor het Friese Merenproject 20 watersportplaatsen “gekeurd”. Na forse investeringen in het routenetwerk moesten de bestedingen van de watersporters omhoog. Met de provincie, gemeenteambtenaren en stedenbouwkundigen werden vaartochten georganiseerd.



Kansen waterrecreatie in Almere


Waterrecreatie Advies heeft een presentatie verzorgd in Almere over trends en ontwikkelingen. Daarna hebben de aanwezigen een SWOT en een WAPP-lijst opgesteld. In beleidsvisies wordt vaak gesproken over “motiveren”, “faciliteren”, “initiëren” en “stimuleren” zonder afspraken te maken over wie nu werkelijk wat gaat doen.



Muiden Watersportstad


Muiden is een bijzondere watersportplaats. Het Muiderslot en het Muizenfort, de Grote Zeesluis met terras waar menigeen genoten heeft van een kopje koffie, de gezellige restaurants, de charterschepen en de oudste watersportvereniging van Nederland (KNZ&RV, opgericht in 1847). Passanten gaan graag naar Muiden.



Havenvisie Enkhuizen


De Havenvisie voor Enkhuizen is klaar. De WAPP-lijst zal als Actieprogramma met betrokkenen worden omgezet in een Uitvoeringsdocument.



Ruimte voor de Rivier


Projecten rond het onderwerp Ruimte voor de Rivier: haven Wanssum, Bypass Kampen, Deventer buitendijks, Rivierfront Veessen



Platform jachthavens IJsselmeergebied


In 1992 heeft Reinier Steensma het Platform jachthavens IJsselmeergebied opgericht. Drie keer per jaar komt de groep bij elkaar. Gespreksonderwerpen zijn o.a. ruimtelijke ontwikkelingen en de toekomst van de watersport. De deelnemers beheren ca. 40% van de ligplaatsen in het IJsselmeergebied. Er zijn ook deelnemers uit de Waddenzee.



Onderzoek naar 'end of life' boten in Nederland


De watersporter vergrijst en het vaargedrag verandert. Jongeren zijn minder snel geneigd een boot te kopen en dat heeft op termijn grote gevolgen voor de sector. Aan Waterrecreatie Advies is gevraagd hoe snel de ontwikkelingen gaan.



Jachthaven Pontsteiger Amsterdam


In 2014 werd door ontwikkelaars Dura Vermeer en De Nijs en architect Arons en Gelauff aan Waterrecreatie Advies gevraagd naar ontwerpvarianten, inrichting en investeringskosten van een jachthaven die deel uitmaakt van de nieuwste uitbreiding van het waterfront van Amsterdam, het iconische gebouw op de Pontsteiger.



Elektrisch varen in Amsterdam


In opdracht van de gemeente Amsterdam, Programmabureau Luchtkwaliteit, heeft Waterrecreatie Advies onderzoek gedaan naar de rondvaart en recreatievaart in Amsterdam. In 2012 werden 24 rederijen geïnterviewd. Tijdens die interviews kwam ook de aandrijving aan de orde, de omschakeling van dieselmotoren naar elektrische aandrijving.



Gevolgen windmolenpark Afsluitdijk voor de waterrecreatie


Windpark Fryslân BV heeft het voornemen om een windpark te realiseren in het Friese deel van het IJsselmeer, nabij de Afsluitdijk. Het windpark bestaat uit 89 turbines met een tiphoogte van 183 meter en ligt op 6,4 km uit de kust van Makkum. Waterrecreatie Advies bracht de gevolgen in kaart.



Ruimte voor de Rivier in Deventer


Waterrecreatie Advies heeft in 2008 de bestaande situatie, de wensen en het toekomstperspectief van verschillende watersportverenigingen langs de IJssel bij Deventer onderzocht. De informatie was nodig voor een ontwerpsessie die zou volgen over de toekomst van Deventer buitendijks in verband met het project Ruimte voor de Rivier.



Verdienmodel voor het rivierfront van Veessen


Waterrecreatie Advies heeft voor de gemeente Heerde een Verdienmodel gemaakt voor het rivierfront van Veessen. Het ging om een indicatieve onderbouwing van de financiële rentabiliteit van geplande en gewenste maatregelen in het waterfront. Was het voor een private partij aantrekkelijk om de haven met deelobjecten / voorzieningen te exploiteren?



Telling vaarbewegingen jachthavens


Vanaf 9.00 uur tot 20.00 uur is in 7 jachthavens het aantal boten geteld dat de haven in- en uitvoer. Tellingen vonden plaats in het hoogseizoen en het naseizoen. Opdrachtgever was Rijkswaterstaat/RIZA met het doel een computerprogramma te maken over de verstoring van watervogels door recreatievaartuigen.



Excursies, presentaties en beurzen


Onze eerste excursie was een vaartocht in 1996 op zoek naar locaties voor het ‘Aanlegplaatsenplan Randmeren’. Tegenwoordig organiseren wij geregeld excursies, geven wij presentaties over ontwikkelingen in de watersport en hebben met onze partners op beurzen gestaan in China, India en Dubai.



Een zeejachthaven in Katwijk


Katwijk is een bijzondere kustplaats. Alleen in Harger (NH) en Katwijk kan je vanuit “het binnenland” met de boot tot vlak bij het strand komen. Je kunt alleen niet de Noordzee op. Hoe erg is dat en is er een manier te bedenken waarop dat wel kan. Na 5 projecten in Katwijk hebben wij daar wel een idee over.



De Zelfbedieningsovertoom®


De Zelfbedieningsovertoom® is een prijstechnisch interessant en innovatief alternatief voor een sluis. Je vaart de overtoom in, drukt op de startknop en wordt vervolgens naar de andere kant van de dijk of dam getransporteerd. De boot blijft horizontaal en de bemanning kan aan boord blijven. Als aanvulling op zelfbedieningssluizen en -bruggen zorgt de Zelfbedieningsovertoom® voor nieuwe vaar- en routemogelijkheden in Nederland.



Natura 2000, meer dan 30 opdrachten


In 2000 werd bijna al het water in Nederland aangewezen als Vogelrichtlijngebied en later als Natura 2000-gebied. Recreatie bleef mogelijk mitsdien het geen ‘significant negatieve effecten’ veroorzaakte. Passende beoordeling, instandhoudingsdoelen, NB-wet vergunningen, het beheerplan en de gedragscode, goed voor meer dan 30 opdrachten.



Olympische Spelen in 2028


In 2006 heeft NOC*NSF een plan opgesteld om in 2028 de Olympische Spelen in Nederland te organiseren. In 2010 kreeg Waterrecreatie Advies opdracht van de gemeente Den Haag een ruimtelijk Programma van Eisen (PvE) op te stellen “indien Scheveningen zich kandidaat zou stellen als locatie voor het Olympisch zeilevenement".