Expert judgement vaarbewegingen Naarder- en Muidertrekvaart
In 2008 en 2010 werden wij door Grontmij betrokken bij mogelijke verbindingen vanaf de Naardertrekvaart bij Naarden naar het Gooimeer. In 2015 vroeg advies- en ingenieursbureau Tauw een expert judgement van het te verwachten recreatief gebruik. In 2016 volgde de Muidertrekvaart in opdracht van gemeente Gooise Meren.
Naardertrekvaart
De Naardertrekvaart is in opdracht van Muiden, Naarden en Amsterdam in 1641 gegraven. De eerste jaren voeren er hoofdzakelijk trekschuiten ten behoeve van het personenvervoer. Daarna werd de trekvaart eeuwenlang gebruikt om zand vanaf de Gooise Zanderijen naar Amsterdam te transporteren. De zandschippers met hun zandponten kwamen voor een groot deel uit het gehucht Bussum. Na de komst van een spoorbaan en een trambaan aan het eind van de 19e eeuw verloor de trekvaart zijn commerciële functie. Met de opkomst van de watersport ontstonden nieuwe kansen. In de eerste Beleidsvisie Recreatietoervaart Nederland (1997) werd een verbinding bij Naarden met het Gooimeer als ‘ontbrekende schakel’ genoemd. Veel partijen hebben zich in de afgelopen jaren sterk gemaakt om de verbinding te realiseren. Dat moment komt telkens dichterbij.
De Naardertrekvaart en de verbinding (sluis) naar het Gooimeer zal geschikt worden gemaakt voor motorboten met een opbouwhoogte van ca. 2,40 meter. De doorvaarthoogte van de bruggen wordt minimaal 2,50 meter (BRTN, categorie DM). Na een onderzoek in 2009 naar de beleidsmatige, technische en financiële consequenties is in 2014 door DLG een schetsontwerp gemaakt voor het westelijk tracé. In opdracht van de provincie Noord-Holland heeft Bureau Tauw in 2015 die variant en de gevolgen doorgerekend. Daarvoor heeft Waterrecreatie Advies een herziene schatting gemaakt van de potentie van de route en het te verwachten recreatief gebruik (expert judgement), en een advies gegeven over de bedieningstijden van de objecten (2017) en input geleverd voor het op te stellen verkeersmodel (2018).
Toekomstige vaarverbinding Vecht-Gooimeer langs Jachthaven Naarden
Muidertrekvaart
De Muidertrekvaart loopt tegenwoordig vanaf het Amsterdam-Rijnkanaal naar Muiden en sluit daar aan op de Naardertrekvaart en de Vecht. De Muidertrekvaart is in de periode 1638 - 1640 aangelegd. Oorspronkelijk begon de Muidertrekvaart bij de Diemerbrug in het centrum van Diemen, waar deze zich afsplitste van de Weespertrekvaart.
Het hele gebied rond Muiden verandert sterk door de aanleg van een aquaduct en het verbreden van de A1 en de A6 tussen Hilversum, Almere en Amsterdam. Nadat het stof van deze ingrepen is opgetrokken, ontstaat bij Muiden ruimte voor nieuwe woningbouwprojecten. Ten noorden van de Muidertrekvaart wordt ‘De Krijgsman’ gerealiseerd, een woonwijk met max. 1.300 woningen inclusief routes voor sloepen en andere kleine boten op het voormalig KNSF-terrein. Ten zuiden van de Muidertrekvaart komt De Bloemendalerpolder, een woonwijk met max. 2.750 woningen, ook met eigen waterrecreatiemogelijkheden. Omdat er een nieuwe ontsluiting (brug) vanaf de A1 over de Muidertrekvaart naar De Krijgsman moet worden aangelegd, is door Waterrecreatie Advies het te verwachten recreatief gebruik in Muidertrekvaart geschat (expert judgement). Net als de Naardertrekvaart, wordt de Muidertrekvaart een DM-route. Gekozen moest worden uit een (uitneembare) vaste brug met een doorvaarthoogte van 2,50 meter of een lagere brug die beweegbaar is.
Amsterdam
Amsterdam heeft 14 september 2016 de Watervisie Amsterdam 2040 vastgesteld, inclusief Uitvoeringsagenda tot 2018. De ambitie van Amsterdam is om het bevaarbaar netwerk in de stad uit te breiden. Men streeft naar intensiever en meer divers gebruik van het water, aantrekkelijk voor allerlei vormen van recreatie en toerisme: watersport, pleziervaart en ook de rondvaart. Men wil bruggen in de stad verhogen, nieuwe vaarrondjes creëren, maar ook in samenwerking met de regiopartners onderzoeken of het regionale vaarnetwerk kan worden uitgebreid of verbeterd. Men ziet o.a. mogelijkheden om aan de oostkant van de stad het ondoorvaarbare sluisje in de Diemerzeedijk doorvaarbaar te maken en zo een nieuwe vaarroute voor de kleine pleziervaart tussen IJburg via de Diemen en de Weespertrekvaart naar de Amstel te ontsluiten. Die route zou naadloos aansluiten op de Muidertrekvaart.
Almere
Ook Almere is volop bezig de routemogelijkheden in de stad op te waarderen. Via het project De Blauwe As zijn in 2015 al allerlei knelpunten in de stad opgelost om de toervaartmogelijkheden te verbeteren.
Vervolg
In de visie Kansen waterrecreatie in Almere d.d. maart 2016 komen alle hiervoor genoemde nieuwe (route)mogelijkheden samen.
Voor De Krijgsman (KNSF Vastgoed) heeft Waterrecreatie Advies een schatting gemaakt van de vaarbewegingen vanuit de Krijgsman (2016). Arcadis heeft daarna de gevolgen op het Natura 2000-gebied Markermeer & IJmeer beschreven.