Downloads

Lees of download het rapport uit 2000


Spakenburg - Een deurkiek - Nota Recreatie en Toerisme


Havens in Spakenburg

In 2000 heeft Waterrecreatie Advies samen met de gemeente Bunschoten een nota Recreatie en Toerisme opgesteld met als titel “Een deurkiek”. De nota was het begin van een langdurige samenwerking met de gemeente en een volledige herinrichting van het waterfront en de havens in Spakenburg.

KuiperCompagnons was in 2000 bezig een Toekomstvisie voor Bunschoten op te stellen. De nota Recreatie en Toerisme was bedoeld als bouwsteen en ging in op de recreatieve mogelijkheden en kansen voor de gemeente. Het is een bijzonder tijdsdocument omdat het inzicht geeft in de ontwikkeling van de watersport in het begin van deze eeuw, over noodzakelijke en gewenste kwaliteitsverbetering in het Randmerengebied, de oprichting van de Stichting Gastvrij(e) Meren, nieuwe aanlegplaatsen op de eilanden Dode Hond, Huizerhoef en De Schelp, over het IIVR en verdiepingsvoorstellen en de balans tussen recreatie en natuur. Gesproken wordt over een nieuw strand bij Sportpark de Westmaat, plannen voor de woonwijk Vathorst bij Amersfoort met 10.000 woningen en kansen om de Laak bevaarbaar te maken.

Er zijn veel gemeenten in Nederland met plannen, maar het is indrukwekkend hoeveel plannen in de gemeente Bunschoten daadwerkelijk worden gerealiseerd. Dat gaat niet altijd makkelijk, maar het gebeurt wel. Een PDF van “Een deurkiek”, één van onze eerste watersportvisies, is bijgevoegd.

Nadat de plannen voor de toekomst op hoofdlijnen waren vastgesteld, kon met de uitwerking worden begonnen. In 2006 heeft Waterrecreatie Advies een verkenning uitgevoerd naar de financiële haalbaarheid van de nieuwe jachthaven aan de Oostmaat ten behoeve van het overleg met Domeinen over aanschaf van benodigde gronden. De nieuwe jachthaven (aan de noordkant) zou ca. 90 ligplaatsen krijgen.

 /Toekomstvisie Bunschoten in 2000
Bron: Toekomstvisie Bunschoten in 2000

In december 2007 heeft de raad ingestemd met de verdere voorbereiding die leidde tot realisatie van de ontwikkelingsvisie Kuststrook-Oost. Tegelijkertijd werd een motie ‘toekomst havens’ aangenomen die het college opdroeg een aantal scenario’s te ontwikkelen voor de exploitatie van alle havens in Spakenburg.

In samenwerking met Muller Makelaardij uit Sneek heeft Waterrecreatie Advies in 2008 verschillende scenario’s ontwikkeld. Uitgangspunt was een marktconforme exploitatie van de havens om ongeoorloofde staatssteun te voorkomen. Werkelijke kosten moesten worden doorberekend. Dat betekende voor de ligplaatshouders bij de vereniging en de ligplaatshouders in de gemeentelijke haven een behoorlijke verhoging van het liggeld naar ca. 70% van de tarieven van de commerciële havens in de buurt.

In 2008 was nog sprake van groei in de watersport dus ook een verwachte toename van het aantal vaarbewegingen. In de aanvraag voor de NB-wet vergunning is daar ook van uitgegaan. De NB-wet vergunning werd in 2010 verleend. Waterrecreatie Advies heeft in dat jaar nog onderzoek gedaan naar de parkeerbehoefte van de havens en geadviseerd over de gewenste breedte van het toegangskanaal naar Spakenburg.
Na de nodige discussies met alle betrokken partijen, is WSV de Eendracht beheerder geworden van alle havens in het centrum, inclusief de nieuwe haven aan de Oostmaat, inmiddels herdoopt in ‘Zuiderzeehaven’. De gemeente is verantwoordelijk voor de Museumhaven. Aan de nieuwe haven zijn appartementen gebouwd en in een deel van de haven liggen (en komen) watervilla’s. Het winterstallingterrein van de WSV is verplaatst en er is en nieuw clubhuis annex havenkantoor gebouwd. In 2014 is de Zuiderzeehaven opgeleverd. De oude haven van de WSV wordt gebaggerd en de steigers worden nog vervangen. 

Havenkantoor WSV De Eendracht
Nieuw havenkantoor WSV De Eendracht

Project Laakzone
In 2012 heeft Waterrecreatie Advies in opdracht van de gemeente Amersfoort onderzoek gedaan naar de gevolgen van de realisatie van het project Laakzone, een vaarverbinding vanaf de wijk Vathorst in Amersfoort via de nieuwe wijk Rengerswetering in Bunschoten-Spakenburg naar het Nijkerkernauw. 

Een deel van de nieuwe woningen in Vathorst en de wijk Rengerswetering in Bunschoten ligt aan het water en heeft de mogelijkheid een elektrisch aangedreven sloep, kano of visboot bij de woning neer te leggen. Met deze boten kunnen dagtochten worden gemaakt op de Laak en de Rengerswetering, maar ook naar de Randmeren als bij Bunschoten in de Oostdijk een sluis wordt aangelegd.

Ontwikkelingsvisie Laakzone vastgesteld in 2008
Ontwikkelingsvisie Laakzone, vastgesteld in 2008 

Begin 2016 heeft Grontmij (Sweco) onderzoek gedaan naar mogelijke verbindingen tussen de Laakzone en de Randmeren. Een grote sluis in de dijk, een kleine sluis (polderschutsluis) met een duiker door de dijk, een scheepslift en een bootovertoom of hellingbaan zijn als varianten onderzocht. Op basis van risico en beheersbaarheid had Grontmij voorkeur voor een polderschutsluis met een duiker door de dijk. Zonder van elkaars opdrachten te weten, bleek Waterrecreatie Advies in dezelfde periode bezig met de ontwikkeling van een Zelfbedieningsovertoom waarbij de problemen die Grontmij voorzag werden opgelost.

 

Lees meer over De Zelfbedieningsovertoom®


DEEL DEZE PAGINA


Facebook Twitter Google+ Linkedin




Breskens, hotspot voor zeezeilers


Het waterfront van Breskens gaat op de schop. Er komt een nieuwe visafslag en een visserijmuseum in de Handelshaven. De voormalige Vissershaven wordt ingericht als jachthaven. Bij de transformatie ontstaat ruimte voor ruim 400 woningen en appartementen. Verder krijgt Breskens een Zeezeilcentrum en wordt het een ‘Internationale hotspot voor zeezeilers’.



Expert judgement vaarbewegingen Naarder- en Muidertrekvaart


In 2008 en 2010 werden wij door Grontmij betrokken bij mogelijke verbindingen vanaf de Naardertrekvaart bij Naarden naar het Gooimeer. In 2015 vroeg advies- en ingenieursbureau Tauw een expert judgement van het te verwachten recreatief gebruik. In 2016 volgde de Muidertrekvaart in opdracht van gemeente Gooise Meren.



IJburg en projecten in en rond Amsterdam


In 1994 hebben wij met de brancheorganisaties HISWA, BBZ en Watersportverbond mogen reageren op de eerste plannen om een deel van IJmeer in te polderen. Liever niet, maar als de politiek anders besloot, dan geen polder zoals Flevoland, maar eilanden. Het werd IJburg, veel eilanden en een van de waterfronten van Amsterdam.



Watersport op de Haagse stranden


Waterrecreatie Advies heeft in opdracht van de gemeente Den Haag de wensen van de gebruikers van het strand geïnventariseerd. Golfsurfers, windsurfers, kitesurfers, SUP-pers, kanoërs, catamaranzeilers en zwemmers komen graag naar de kust tussen Scheveningen en Kijkduin. Het is druk op het strand.



Recreatievaart in de Bypass van Kampen


Bij veel neerslag en bijbehorende waterafvoer via de IJssel in combinatie met een harde een aanhoudende noordenwind dreigt de stad Kampen af en toe onder water te lopen. Het water kan niet goed afvloeien in de richting van het Ketelmeer. Er komt een bypass rond de stad, een buitenkans voor recreatief medegebruik.



Ruimte voor de Rivier in Wanssum (L)


Waterrecreatie Advies werd uitgenodigd mee te denken over de toekomst van de haven in Wanssum. In opdracht van de provincie Limburg werd door DLG Regio Zuid in februari 2012 een ontwerpatelier georganiseerd. Om bij hoogwater de veiligheid te garanderen wordt de oude Maasarm gereactiveerd, dijken verlegd en twee nevengeulen gegraven.



Havenvisie voor de Waddenzee


Ontwikkelingen in de Waddenzee hebben jaren lang beleidsmatig op slot gezeten. Het is een kwetsbaar gebied, maar er was een toenemende vraag naar kwalitatief goede passantenplaatsen op de eilanden. Omdat in de havens onvoldoende plaats was, vielen boten buiten de haven droog of gingen voor anker. Dat was niet goed voor de natuur.



Haveninrichtingsplan voor Harlingen


In 2010 heeft Waterrecreatie Advies in opdracht van de gemeente Harlingen een inrichtingsplan voor de Noorderhaven, de Zuiderhaven en de Nieuwe Willemshaven opgesteld. Dit als uitwerking van de Havenvisie Wadden. In het Haveninrichtingsplan zijn voorstellen gedaan die inmiddels de realisatiefase naderen.



SWOT, kansen in Friesland


In 2009 en 2010 heeft Waterrecreatie Advies voor het Friese Merenproject 20 watersportplaatsen “gekeurd”. Na forse investeringen in het routenetwerk moesten de bestedingen van de watersporters omhoog. Met de provincie, gemeenteambtenaren en stedenbouwkundigen werden vaartochten georganiseerd.



Opmeer en de BRTN


Het dorpje Opmeer in Noord-Holland wilde graag een haventje voor ligplaatshouders en passanten. Het is een prachtig voorbeeld hoe dankzij het enthousiasme van de gemeente Opmeer, Recreatieschap Westfriesland en bewoners knelpunten worden opgelost en nieuwe DM routenetwerken ontstaan.



Muiden Watersportstad


Muiden is een bijzondere watersportplaats. Het Muiderslot en het Muizenfort, de Grote Zeesluis met terras waar menigeen genoten heeft van een kopje koffie, de gezellige restaurants, de charterschepen en de oudste watersportvereniging van Nederland (KNZ&RV, opgericht in 1847). Passanten gaan graag naar Muiden.



Havenvisie Enkhuizen


De Havenvisie voor Enkhuizen is klaar. De WAPP-lijst zal als Actieprogramma met betrokkenen worden omgezet in een Uitvoeringsdocument.



Ruimte voor de Rivier


Projecten rond het onderwerp Ruimte voor de Rivier: haven Wanssum, Bypass Kampen, Deventer buitendijks, Rivierfront Veessen



Platform jachthavens IJsselmeergebied


In 1992 heeft Reinier Steensma het Platform jachthavens IJsselmeergebied opgericht. Drie keer per jaar komt de groep bij elkaar. Gespreksonderwerpen zijn o.a. ruimtelijke ontwikkelingen en de toekomst van de watersport. De deelnemers beheren ca. 40% van de ligplaatsen in het IJsselmeergebied. Er zijn ook deelnemers uit de Waddenzee.



Onderzoek naar 'end of life' boten in Nederland


De watersporter vergrijst en het vaargedrag verandert. Jongeren zijn minder snel geneigd een boot te kopen en dat heeft op termijn grote gevolgen voor de sector. Aan Waterrecreatie Advies is gevraagd hoe snel de ontwikkelingen gaan.



Jachthaven Pontsteiger Amsterdam


In 2014 werd door ontwikkelaars Dura Vermeer en De Nijs en architect Arons en Gelauff aan Waterrecreatie Advies gevraagd naar ontwerpvarianten, inrichting en investeringskosten van een jachthaven die deel uitmaakt van de nieuwste uitbreiding van het waterfront van Amsterdam, het iconische gebouw op de Pontsteiger.



Elektrisch varen in Amsterdam


In opdracht van de gemeente Amsterdam, Programmabureau Luchtkwaliteit, heeft Waterrecreatie Advies onderzoek gedaan naar de rondvaart en recreatievaart in Amsterdam. In 2012 werden 24 rederijen geïnterviewd. Tijdens die interviews kwam ook de aandrijving aan de orde, de omschakeling van dieselmotoren naar elektrische aandrijving.



Strategische visie watersport


De partijen in Waterfronts NL kregen opdracht een strategische visie te ontwikkelen voor de watersport(industrie) in het gebied tussen Frankrijk, België, Nederland en Engeland (deelnemers o.a. de gemeenten Hellevoetsluis, Vlissingen, Gent, Nieuwpoort, Duinkerken en Ramsgate). Bijzonder rapport over “onze buren” in de Kanaalregio.



Ruimte voor de Rivier in Deventer


Waterrecreatie Advies heeft in 2008 de bestaande situatie, de wensen en het toekomstperspectief van verschillende watersportverenigingen langs de IJssel bij Deventer onderzocht. De informatie was nodig voor een ontwerpsessie die zou volgen over de toekomst van Deventer buitendijks in verband met het project Ruimte voor de Rivier.



Verdienmodel voor het rivierfront van Veessen


Waterrecreatie Advies heeft voor de gemeente Heerde een Verdienmodel gemaakt voor het rivierfront van Veessen. Het ging om een indicatieve onderbouwing van de financiële rentabiliteit van geplande en gewenste maatregelen in het waterfront. Was het voor een private partij aantrekkelijk om de haven met deelobjecten / voorzieningen te exploiteren?



Telling vaarbewegingen jachthavens


Vanaf 9.00 uur tot 20.00 uur is in 7 jachthavens het aantal boten geteld dat de haven in- en uitvoer. Tellingen vonden plaats in het hoogseizoen en het naseizoen. Opdrachtgever was Rijkswaterstaat/RIZA met het doel een computerprogramma te maken over de verstoring van watervogels door recreatievaartuigen.



Kansen waterrecreatie in Almere


Waterrecreatie Advies heeft een presentatie verzorgd in Almere over trends en ontwikkelingen. Daarna hebben de aanwezigen een SWOT en een WAPP-lijst opgesteld. In beleidsvisies wordt vaak gesproken over “motiveren”, “faciliteren”, “initiëren” en “stimuleren” zonder afspraken te maken over wie nu werkelijk wat gaat doen.



Excursies, presentaties en beurzen


Onze eerste excursie was een vaartocht in 1996 op zoek naar locaties voor het ‘Aanlegplaatsenplan Randmeren’. Tegenwoordig organiseren wij geregeld excursies, geven wij presentaties over ontwikkelingen in de watersport en hebben met onze partners op beurzen gestaan in China, India en Dubai.



Een zeejachthaven in Katwijk


Katwijk is een bijzondere kustplaats. Alleen in Harger (NH) en Katwijk kan je vanuit “het binnenland” met de boot tot vlak bij het strand komen. Je kunt alleen niet de Noordzee op. Hoe erg is dat en is er een manier te bedenken waarop dat wel kan. Na 5 projecten in Katwijk hebben wij daar wel een idee over.



De Zelfbedieningsovertoom®


De Zelfbedieningsovertoom® is een prijstechnisch interessant en innovatief alternatief voor een sluis. Je vaart de overtoom in, drukt op de startknop en wordt vervolgens naar de andere kant van de dijk of dam getransporteerd. De boot blijft horizontaal en de bemanning kan aan boord blijven. Als aanvulling op zelfbedieningssluizen en -bruggen zorgt de Zelfbedieningsovertoom® voor nieuwe vaar- en routemogelijkheden in Nederland.



Natura 2000, meer dan 30 opdrachten


In 2000 werd bijna al het water in Nederland aangewezen als Vogelrichtlijngebied en later als Natura 2000-gebied. Recreatie bleef mogelijk mitsdien het geen ‘significant negatieve effecten’ veroorzaakte. Passende beoordeling, instandhoudingsdoelen, NB-wet vergunningen, het beheerplan en de gedragscode, goed voor meer dan 30 opdrachten.



Olympische Spelen in 2028


In 2006 heeft NOC*NSF een plan opgesteld om in 2028 de Olympische Spelen in Nederland te organiseren. In 2010 kreeg Waterrecreatie Advies opdracht van de gemeente Den Haag een ruimtelijk Programma van Eisen (PvE) op te stellen “indien Scheveningen zich kandidaat zou stellen als locatie voor het Olympisch zeilevenement".