Havenvisie Enkhuizen
De Havenvisie voor Enkhuizen is klaar. De WAPP-lijst zal als Actieprogramma met betrokkenen worden omgezet in een Uitvoeringsdocument.
De Havenvisie gaat over alle havens in Enkhuizen: de Compagnieshaven, de Buyshaven en de havens en steigers in beheer bij de gemeente. De gemeente beheert de Buitenhaven, de Oude Haven, de Oosterhaven, de Veerhaven, de Oude en de Nieuwe Harlingen steiger, de Gependam en de Gependamsteiger. Enkhuizen is eigenlijk één grote haven. De uitdaging was een integrale visie te bedenken waarbij elke haven iets toevoegt aan de totale kwaliteit van de stad.
Afbeelding uit het Stadsmagazine Enkhuizen Boeit
Enkhuizen heeft ruim 1.000 vaste ligplaatsen en 300 specifieke passantenplaatsen. De ruim 25.000 passanten (recreatievaartuigen) per jaar liggen gemiddeld 1,4 nachten in de stad. Er is veel te doen en daarom is Enkhuizen een populaire bestemming voor weekendtochten en/of vakanties. Niet alleen de recreatievaart, ook de chartervaart is belangrijk. Veel charterschepen hebben Enkhuizen als thuishaven of ‘opstapplaats’. Daarnaast is Enkhuizen een interessante bestemming voor riviercruiseschepen. Het aantal ‘calls’ (bezoekende schepen) is hoog. Recreatievaart, chartervaart en riviercruisevaart in Enkhuizen zijn goed voor 12 miljoen bestedingen in Enkhuizen per jaar. Dat is excl. de omzet van ‘de rest van de watersportindustrie’ (omzet en werkgelegenheid jachtwerven, makelaars, importeurs, verhuur, reparatie en onderhoud aan schepen, zeilmakers, omzet veerdiensten, inkopen chartervaart, etc.).
Veel bedrijven zijn gevestigd op of aan het (nautisch) Industrieterrein Krabbersplaat. Het industrieterrein is met verschillende jachtwerven, reparatie-, onderhoud- en winterstallingbedrijven belangrijk voor de werkgelegenheid in de hele regio. Als variant op een vaste golfbreker is een drijvende golfbreker voorgesteld om een belangrijk knelpunt voor dit industrieterrein op te lossen.
In de driehoek Enkhuizen, Hoorn, Medemblik is Enkhuizen met talrijke musea, restaurants en historische gebouwen een ‘must’ om te bezoeken. Maar er is ook een achterland: West-Friesland. Tijdens een project in Opmeer waren de watersportmogelijkheden in het achterland met Unihorn al een keer in kaart gebracht. Nu kwam een verbinding tussen de havens van Enkhuizen en dit achterland weer ter sprake. Het achterland is geschikt voor sloepen, sportvissers en andere kleine bootjes zoals de historische tuindervletten in het gebied. Er is gesproken over een geschikte locatie voor een overtoom. Het zou een overtoom moeten zijn die men zelf moet kunnen bedienen, een zelfbedieningsovertoom, een ‘klúnplak’ voor sloepen.
In mei 2016 is dit idee door Waterrecreatie Advies verder uitgewerkt toen in opdracht van de provincie Noord-Holland onderzoek is gedaan naar mogelijke achterlandverbindingen in de kustzone tussen Durgerdam en Hoorn.
Locatie voor een zelfbedieningsovertoom, tussen de havens van Enkhuizen en het water van West Friesland?