Kansen waterfronten gemeente Zederik
De gemeente Zederik ligt net onder de stad Utrecht en grenst aan de Lek en het Merwedekanaal. Waterrecreatie Advies kreeg opdracht de kansen voor de waterfronten van Meerkerk, Ameide en Lexmond in kaart te brengen.
Begin september 2017 werd een vaartocht met een sloep door de gemeente Zederik georganiseerd. Behalve de verantwoordelijk ambtenaren waren ook de twee betrokken wethouders aan boord. Dat gebeurt niet vaak. Met elkaar waren ze goed op de hoogte van het historisch perspectief en wensen van bewoners en het bedrijfsleven. In de kernen werd aangelegd, situaties bekeken en kansen besproken. Omdat de Lek een getijdenrivier is, zijn de kansen voor de ontwikkeling van een buitendijks waterfront beperkt. Met name Lexmond is lastig, maar in Ameide zijn volop kansen. Dit historisch plaatsje is een toeristische attractie op zich. Ter plaatse werd een passantenhaven geschetst die later verder is uitgewerkt. Na Lexmond en Ameide werden ook de voorzieningen in Vianen bekeken. De gemeenten Zederik, Vianen en Leerdam worden in 2018 samengevoegd en gaan over in de nieuwe gemeente Vijfheerenlanden.
Het Merwedekanaal is een belangrijke noord-zuid verbinding tussen de Lek bij Vianen en de Merwede. Het verbindt Utrecht met bijvoorbeeld de Biesbosch en het Deltagebied. Halverwege het Merwedekanaal ligt Meerkerk. Begin september bleken bijna alle passantenplaatsen in Meerkerk en Vianen nog bezet te zijn. Veel motorboten waren op de terugweg naar huis. Dat de plaatsen nu nog bezet waren betekent dat in het hoogseizoen veel schepen Meerkerk noodgedwongen voorbij varen. Jammer, want ook Meerkerk inclusief achterland waaronder het Zouweboezem, heeft veel te bieden. Na een analyse van de sluispassages in Vianen konden de kansen worden gekwantificeerd. Van de vaartocht is een fotoverslag gemaakt waarbij kansen, maar ook schrijnende situaties in beeld werden gebracht. KuiperCompagnons heeft de kansen verwerkt in visiekaarten, referentiebeelden en uitgewerkte schetsen. Met de provincie Zuid-Holland is gesproken over het op handen zijnde herstel van de kades in Meerkerk, over werk-met-werk maken, over herbestemming en overname van gronden en over (co)financieringsmogelijkheden van projecten gericht op kwaliteitsverbetering en het versterken van verbindingen met het achterland. De uitkomsten zijn in november gepresenteerd aan de raad. Iedereen was positief verrast dat in de eigen gemeente zoveel onvermoede kansen lagen.
Door de omstandigheden waaronder het herstel van de kade in Meerkerk, de komende verkiezingen en de op handen zijnde fusie tussen de gemeenten heeft het hele proces zich in sneltreinvaart voltrokken. Uitwerking inclusief financieringsmogelijkheden en verder noodzakelijk overleg met bewoners, bedrijven en met Rijkswaterstaat (Ameide) volgt. De aanpak om met een boot de kansen vanaf het water te bekijken, is na meer dan 20 van dit soort SWOT-analyses in bijna 30 plaatsen een beproefd recept. Het doel is om de kwaliteit van het waterfront en de verbindingen met het achterland te verbeteren en de toeristische bestedingen te verhogen. De toervaart biedt in Ameide en Meerkerk expliciet kansen, maar ook elektrisch varen in het Zouweboezem. Het Zouweboezem is als afwatering gegraven in de 14e eeuw en inmiddels een schitterend natuurgebied in beheer bij het Zuid-Hollands Landschap.