Downloads

Hier kunt u het rapport m.b.t. het economisch belang inzien of downloaden.


Economisch belang passantenhaven Opmeer


Opmeer en de BRTN

Het dorpje Opmeer in Noord-Holland wilde graag een haventje voor ligplaatshouders en passanten. Het is een prachtig voorbeeld hoe dankzij het enthousiasme van de gemeente Opmeer, Recreatieschap Westfriesland en bewoners knelpunten worden opgelost en nieuwe DM routenetwerken ontstaan.

In 2011 heeft Waterrecreatie Advies samen met Unihorn de recreatiemogelijkheden rondom Opmeer in kaart gebracht. Tussen Opmeer, Hoorn, Enkhuizen en Medemblik ligt een uitgebreid netwerk voor o.a. kleine open motorboten, sportvissers, sloepen en kano’s. De doorvaarthoogte van bruggen en duikers is ca. 1,50 m. Ten westen van Opmeer kon aansluiting worden gezocht op het BRTN-routenetwerk als een aantal bruggen zou worden vervangen, verhoogd, opnieuw in bedrijf gesteld of verwijderd. Geen makkelijke opgave. Na een SWOT-analyse van het hele gebied en het in kaart brengen van kosten en (on)mogelijkheden werd een informatieavond georganiseerd. Circa 70 bewoners, ondernemers, regionale en lokale organisaties, vertegenwoordigers van de ambtelijke organisatie van de gemeente, leden van de gemeenteraad, het college en B&W, afgevaardigden van buurgemeenten en het Hoogheemraadschap kwamen meepraten. Uit een enquête onder de aanwezigen bij de bijeenkomst en de discussie bleek dat het plan voorzag in een behoefte, een goede aanvulling bood op het toeristisch product Opmeer en een stimulans zou betekenen voor de lokale en regionale economie. 93% van de deelnemers gaf aan in de toekomst graag bij  de planvorming te worden betrokken. Dat was voldoende om verder te gaan.

Vervolg
Na de marktverkenning is in 2012 de haalbaarheid verder uitgewerkt. Waterrecreatie Advies heeft een schetsontwerp van het haventje gemaakt met 50 lig- en passantenplaatsen, parkeer- en campermogelijkheden, een trailerhelling en “noodzakelijke voorzieningen voor een comfortabel verblijf”. Unihorn heeft op basis daarvan de kosten berekend (grondwerk, baggerkosten, parkeren, vergunningen, etc.) en Waterrecreatie Advies de opbrengsten en beheermogelijkheden. Op basis van een Programma van Eisen (PvE) zijn 3 varianten uitgewerkt: een minimale variant, een optimale variant en een maximale variant.

De varianten en ambities van Opmeer zijn door de gemeente en het Recreatieschap besproken met de provincie. In 2013 vroeg de provincie een onderbouwing van het ‘lokaal en regionaal economisch perspectief’. Toen is het plan breder getrokken tot het belang van dit project voor Noord-Holland Noord. Vertegenwoordigers van het Watersportverbond hadden tijdens de bijeenkomst in 2011 al gevraagd het gebed ten zuiden van de lijn Hoorn - Alkmaar tot het Noordzeekanaal bij de plannen voor Opmeer te betrekken. Dat was echter niet de verantwoordelijkheid van de gemeente, tot de provincie deze vraag stelde. Waterrecreatie Advies kreeg een nieuwe opdracht. Het voorwoord werd geschreven door de burgemeester van Opmeer.

Op 12 november 2013 is de rapportage in het gemeentehuis van Koggenland gepresenteerd aan de provincie en de burgemeesters uit de hele regio Noord-Holland Noord. Waterrecreatie Advies heeft een presentatie gegeven over de kansen en economische betekenis van de BRTN-routes in Noord-Holland Noord. Burgemeester Nijpels vroeg zijn collega’s die kansen te benutten.

Update
Door ieders inzet worden knelpunten in het BRTN-routenetwerk nu stuk voor stuk opgelost. Bruggen rond Opmeer worden verhoogd naar 2,60 m. De historische Wipbrug bij Opmeer (Rijksmonument) is gerepareerd en weer beweegbaar. Knelpunten qua diepgang worden door het Waterschap in het reguliere onderhoud meegenomen. Een voorbeeldproject voor Nederland en het moment nadert dat je daadwerkelijk als passant in Opmeer welkom bent. 

Opmeer Trompesbrug
Nieuwe, verhoogde Trompesbrug Berkmeerdijk


DEEL DEZE PAGINA


Facebook Twitter Google+ Linkedin




Breskens, hotspot voor zeezeilers


Het waterfront van Breskens gaat op de schop. Er komt een nieuwe visafslag en een visserijmuseum in de Handelshaven. De voormalige Vissershaven wordt ingericht als jachthaven. Bij de transformatie ontstaat ruimte voor ruim 400 woningen en appartementen. Verder krijgt Breskens een Zeezeilcentrum en wordt het een ‘Internationale hotspot voor zeezeilers’.



Haveninrichtingsplan voor Harlingen


In 2010 heeft Waterrecreatie Advies in opdracht van de gemeente Harlingen een inrichtingsplan voor de Noorderhaven, de Zuiderhaven en de Nieuwe Willemshaven opgesteld. Dit als uitwerking van de Havenvisie Wadden. In het Haveninrichtingsplan zijn voorstellen gedaan die inmiddels de realisatiefase naderen.



IJburg en projecten in en rond Amsterdam


In 1994 hebben wij met de brancheorganisaties HISWA, BBZ en Watersportverbond mogen reageren op de eerste plannen om een deel van IJmeer in te polderen. Liever niet, maar als de politiek anders besloot, dan geen polder zoals Flevoland, maar eilanden. Het werd IJburg, veel eilanden en een van de waterfronten van Amsterdam.



Jachthaven Pontsteiger Amsterdam


In 2014 werd door ontwikkelaars Dura Vermeer en De Nijs en architect Arons en Gelauff aan Waterrecreatie Advies gevraagd naar ontwerpvarianten, inrichting en investeringskosten van een jachthaven die deel uitmaakt van de nieuwste uitbreiding van het waterfront van Amsterdam, het iconische gebouw op de Pontsteiger.



Strategische visie watersport


De partijen in Waterfronts NL kregen opdracht een strategische visie te ontwikkelen voor de watersport(industrie) in het gebied tussen Frankrijk, België, Nederland en Engeland (deelnemers o.a. de gemeenten Hellevoetsluis, Vlissingen, Gent, Nieuwpoort, Duinkerken en Ramsgate). Bijzonder rapport over “onze buren” in de Kanaalregio.



Verdienmodel voor het rivierfront van Veessen


Waterrecreatie Advies heeft voor de gemeente Heerde een Verdienmodel gemaakt voor het rivierfront van Veessen. Het ging om een indicatieve onderbouwing van de financiële rentabiliteit van geplande en gewenste maatregelen in het waterfront. Was het voor een private partij aantrekkelijk om de haven met deelobjecten / voorzieningen te exploiteren?



Havenvisie voor de Waddenzee


Ontwikkelingen in de Waddenzee hebben jaren lang beleidsmatig op slot gezeten. Het is een kwetsbaar gebied, maar er was een toenemende vraag naar kwalitatief goede passantenplaatsen op de eilanden. Omdat in de havens onvoldoende plaats was, vielen boten buiten de haven droog of gingen voor anker. Dat was niet goed voor de natuur.



Expert judgement vaarbewegingen Naarder- en Muidertrekvaart


In 2008 en 2010 werden wij door Grontmij betrokken bij mogelijke verbindingen vanaf de Naardertrekvaart bij Naarden naar het Gooimeer. In 2015 vroeg advies- en ingenieursbureau Tauw een expert judgement van het te verwachten recreatief gebruik. In 2016 volgde de Muidertrekvaart in opdracht van gemeente Gooise Meren.



Havenvisie Enkhuizen


De Havenvisie voor Enkhuizen is klaar. De WAPP-lijst zal als Actieprogramma met betrokkenen worden omgezet in een Uitvoeringsdocument.



Watersport op de Haagse stranden


Waterrecreatie Advies heeft in opdracht van de gemeente Den Haag de wensen van de gebruikers van het strand geïnventariseerd. Golfsurfers, windsurfers, kitesurfers, SUP-pers, kanoërs, catamaranzeilers en zwemmers komen graag naar de kust tussen Scheveningen en Kijkduin. Het is druk op het strand.



Elektrisch varen in Amsterdam


In opdracht van de gemeente Amsterdam, Programmabureau Luchtkwaliteit, heeft Waterrecreatie Advies onderzoek gedaan naar de rondvaart en recreatievaart in Amsterdam. In 2012 werden 24 rederijen geïnterviewd. Tijdens die interviews kwam ook de aandrijving aan de orde, de omschakeling van dieselmotoren naar elektrische aandrijving.



Ruimte voor de Rivier in Wanssum (L)


Waterrecreatie Advies werd uitgenodigd mee te denken over de toekomst van de haven in Wanssum. In opdracht van de provincie Limburg werd door DLG Regio Zuid in februari 2012 een ontwerpatelier georganiseerd. Om bij hoogwater de veiligheid te garanderen wordt de oude Maasarm gereactiveerd, dijken verlegd en twee nevengeulen gegraven.



SWOT, kansen in Friesland


In 2009 en 2010 heeft Waterrecreatie Advies voor het Friese Merenproject 20 watersportplaatsen “gekeurd”. Na forse investeringen in het routenetwerk moesten de bestedingen van de watersporters omhoog. Met de provincie, gemeenteambtenaren en stedenbouwkundigen werden vaartochten georganiseerd.



Kansen waterrecreatie in Almere


Waterrecreatie Advies heeft een presentatie verzorgd in Almere over trends en ontwikkelingen. Daarna hebben de aanwezigen een SWOT en een WAPP-lijst opgesteld. In beleidsvisies wordt vaak gesproken over “motiveren”, “faciliteren”, “initiëren” en “stimuleren” zonder afspraken te maken over wie nu werkelijk wat gaat doen.



Een zeejachthaven in Katwijk


Katwijk is een bijzondere kustplaats. Alleen in Harger (NH) en Katwijk kan je vanuit “het binnenland” met de boot tot vlak bij het strand komen. Je kunt alleen niet de Noordzee op. Hoe erg is dat en is er een manier te bedenken waarop dat wel kan. Na 5 projecten in Katwijk hebben wij daar wel een idee over.



De Zelfbedieningsovertoom®


De Zelfbedieningsovertoom® is een prijstechnisch interessant en innovatief alternatief voor een sluis. Je vaart de overtoom in, drukt op de startknop en wordt vervolgens naar de andere kant van de dijk of dam getransporteerd. De boot blijft horizontaal en de bemanning kan aan boord blijven. Als aanvulling op zelfbedieningssluizen en -bruggen zorgt de Zelfbedieningsovertoom® voor nieuwe vaar- en routemogelijkheden in Nederland.



Olympische Spelen in 2028


In 2006 heeft NOC*NSF een plan opgesteld om in 2028 de Olympische Spelen in Nederland te organiseren. In 2010 kreeg Waterrecreatie Advies opdracht van de gemeente Den Haag een ruimtelijk Programma van Eisen (PvE) op te stellen “indien Scheveningen zich kandidaat zou stellen als locatie voor het Olympisch zeilevenement".



Havens in Spakenburg


In 2000 heeft Waterrecreatie Advies samen met de gemeente Bunschoten een nota Recreatie en Toerisme opgesteld met als titel “Een deurkiek”. De nota was het begin van een langdurige samenwerking met de gemeente en een volledige herinrichting van het waterfront en de havens in Spakenburg.



Ruimte voor de Rivier


Projecten rond het onderwerp Ruimte voor de Rivier: haven Wanssum, Bypass Kampen, Deventer buitendijks, Rivierfront Veessen



Platform jachthavens IJsselmeergebied


In 1992 heeft Reinier Steensma het Platform jachthavens IJsselmeergebied opgericht. Drie keer per jaar komt de groep bij elkaar. Gespreksonderwerpen zijn o.a. ruimtelijke ontwikkelingen en de toekomst van de watersport. De deelnemers beheren ca. 40% van de ligplaatsen in het IJsselmeergebied. Er zijn ook deelnemers uit de Waddenzee.



Onderzoek naar 'end of life' boten in Nederland


De watersporter vergrijst en het vaargedrag verandert. Jongeren zijn minder snel geneigd een boot te kopen en dat heeft op termijn grote gevolgen voor de sector. Aan Waterrecreatie Advies is gevraagd hoe snel de ontwikkelingen gaan.



Recreatievaart in de Bypass van Kampen


Bij veel neerslag en bijbehorende waterafvoer via de IJssel in combinatie met een harde een aanhoudende noordenwind dreigt de stad Kampen af en toe onder water te lopen. Het water kan niet goed afvloeien in de richting van het Ketelmeer. Er komt een bypass rond de stad, een buitenkans voor recreatief medegebruik.



Gevolgen windmolenpark Afsluitdijk voor de waterrecreatie


Windpark Fryslân BV heeft het voornemen om een windpark te realiseren in het Friese deel van het IJsselmeer, nabij de Afsluitdijk. Het windpark bestaat uit 89 turbines met een tiphoogte van 183 meter en ligt op 6,4 km uit de kust van Makkum. Waterrecreatie Advies bracht de gevolgen in kaart.



Deltaprogramma en waterpeil IJsselmeergebied


Over het waterpeil in het IJsselmeergebied wordt al heel lang gediscussieerd. Aanleiding is de verwachte stijging van de zeespiegel en bodemdaling. De spuicapaciteit in de Afsluitdijk wordt vergroot en voor noodgevallen worden pompen bijgeplaatst. Rijkswaterstaat wil naar een flexibel peilbeheer. De recreatiesector vreest de gevolgen.



Ruimte voor de Rivier in Deventer


Waterrecreatie Advies heeft in 2008 de bestaande situatie, de wensen en het toekomstperspectief van verschillende watersportverenigingen langs de IJssel bij Deventer onderzocht. De informatie was nodig voor een ontwerpsessie die zou volgen over de toekomst van Deventer buitendijks in verband met het project Ruimte voor de Rivier.



Muiden Watersportstad


Muiden is een bijzondere watersportplaats. Het Muiderslot en het Muizenfort, de Grote Zeesluis met terras waar menigeen genoten heeft van een kopje koffie, de gezellige restaurants, de charterschepen en de oudste watersportvereniging van Nederland (KNZ&RV, opgericht in 1847). Passanten gaan graag naar Muiden.



Excursies, presentaties en beurzen


Onze eerste excursie was een vaartocht in 1996 op zoek naar locaties voor het ‘Aanlegplaatsenplan Randmeren’. Tegenwoordig organiseren wij geregeld excursies, geven wij presentaties over ontwikkelingen in de watersport en hebben met onze partners op beurzen gestaan in China, India en Dubai.