Recreatievaart in de Bypass van Kampen
Bij veel neerslag en bijbehorende waterafvoer via de IJssel in combinatie met een harde een aanhoudende noordenwind dreigt de stad Kampen af en toe onder water te lopen. Het water kan niet goed afvloeien in de richting van het Ketelmeer. Er komt een bypass rond de stad, een buitenkans voor recreatief medegebruik.
Onder andere door verandering van het klimaat zal de hoeveelheid water dat via de rivieren moet worden afgevoerd toenemen. Een negende deel van het water dat via Lobith ons land binnenkomt wordt via de IJssel afgevoerd. Om Kampen te beschermen tegen overstromingen wordt in het kader van het project Ruimte voor de Rivier in Overijssel o.a. het zomerbed bij Kampen verdiept. Het is de bedoeling om met het vrijkomende materiaal ten zuiden van Kampen tussen de IJssel en het huidige Drontermeer een nieuwe verbinding of ‘bypass’ aan te leggen. Na het verwijderen van de bestaande sluis bij Roggebotsluis en de aanleg van een nieuwe sluis ten zuiden van het eiland Reve ontstaat een extra mogelijkheid om overtollig water van de IJssel, voordat het Kampen bereikt, af te voeren. Veiligheid en bescherming tegen overstromingen is dus het uitgangspunt, maar door de bypass bevaarbaar te maken voor motorboten, kunnen ook andere sectoren profijt hebben van dit project.
In 2010 heeft Waterrecreatie Advies in het kader van ‘de algehele advisering SNIP3’, in opdracht van Royal HaskoningDHV, onderzoek gedaan naar het te verwachten recreatief gebruik van de bypass. In de nieuwe woonwijk Reve die langs de bypass was gepland, zouden in de periode 2017 – 2030 ca. 1.300 nieuwe woningen worden gerealiseerd, deels met eigen ligplaatsen. Ook Jachthaven Roggebotsluis had nog plannen om de capaciteit uit te breiden.
Om tot een zo goed mogelijke schatting van het recreatief gebruik te komen (expert judgement), zijn alle bestaande vaarbewegingen in de omgeving eerst in kaart gebracht. Als de bypass bevaarbaar wordt voor motorboten (doorvaarthoogte inmiddels aangelegde bruggen 4 meter), dan zal een deel de IJsselmonding mijden omdat daar bij harde wind uit het noorden een flinke golfslag staat. De afstand van de Randmeren naar de IJssel wordt korter en de bypass biedt nieuwe mogelijkheden voor dag- en weekendtochten waardoor de recreatieve mogelijkheden van Kampen en omgeving verbeteren. Het totale aantal vaarbewegingen door de bypass werd in 2010 geschat op ca. 17.000.
Vanaf 1998 is Waterrecreatie Advies ook betrokken geweest bij de discussie over een brug of tunnel voor de Hanzelijn en een nieuwe brug bij Roggebotsluis (tussen de A50 en de N307).
Update
Een natuurorganisatie uit Kampen en Vogelbescherming Nederland hebben bij de Raad van State bezwaar gemaakt tegen het recreatief medegebruik van de bypass. De nieuwe woonwijk Reve was door bezwaarprocedures al geschrapt. In opdracht van het Ministerie van I&M heeft Waterrecreatie Advies in 2015 de verwachtingen uit 2010 op basis van nieuwe uitgangspunten en veranderde marktomstandigheden aangepast. In tweede termijn is het recreatief medegebruik door de Raad van State ook afgewezen. Het betreft en procedurele zaak. De rietoever in het Natura 2000-gebied Veluwerandmeren is belangrijk voor de roerdomp en de grote karekiet. De bypass (incl. vaargeul met een breedte van ca. 50 m) doorsnijdt die rietoever. Dat het zuidelijk deel van de bypass zal worden ingericht met riet, moeras, slikken en platen (ontoegankelijk) en het huidige grasland elders in de EHS middels beheermaatregelen wordt gecompenseerd en gemitigeerd, is juridisch niet relevant.
Bypass Kampen open voor recreatievaart