Een zeejachthaven in Katwijk
Katwijk is een bijzondere kustplaats. Alleen in Harger (NH) en Katwijk kan je vanuit “het binnenland” met de boot tot vlak bij het strand komen. Je kunt alleen niet de Noordzee op. Hoe erg is dat en is er een manier te bedenken waarop dat wel kan. Na 5 projecten in Katwijk hebben wij daar wel een idee over.
Er waren of zijn tenminste twee consortia geïnteresseerd om een zeejachthaven in Katwijk aan te leggen. Om een jachthaven in Katwijk met 400 ligplaatsen rendabel te maken, moeten er 600 – 800 woningen bij de haven worden gebouwd. Het bouwen van een haven aan- of liever gezegd in zee, is niet goedkoop. Een forse woningbouwopgave moet de investering dekken. Of dat in deze tijd haalbaar is, lijkt onwaarschijnlijk. Maar een investeerder kijkt verder. Als het aantal verkochte woningen en het aantal verhuurde ligplaatsen voor motor- en zeiljachten, sportvisboten en al dan niet (euro)kotters in balans is, dan kan er veel.
Passanten in Katwijk
Op dit moment is Katwijk met staande mast bereikbaar vanuit het Groene Hart. Er zijn niet veel zeiljachten die naar Katwijk willen, maar wel heel veel motorboten. Het aantal passanten in Katwijk is voor een “doodlopend kanaal” enorm, meer dan 5.000 passanten die gemiddeld 2,5 dagen blijven liggen. Een leuke stad en het strand vlakbij. In 2011 werd Waterrecreatie Advies benaderd om een oordeel (second opinion) te geven over de mogelijkheden om in de Prins Hendrikkanaal ligplaatsen voor historische schepen en passantenplaatsen voor o.a. sloepen te realiseren. In combinatie met de ligplaatsen van Rederij Triton achtten wij dat onverstandig. Het is ook niet gebeurd, tot Rederij Triton er in 2014 na 60 jaar zelf mee stopte en de laatste boot naar Rusland verkocht. Wat dat betreft is er nu ruimte voor een loopbrug en afmeervoorzieningen.
De buitendijkse haven
Ondanks het feit dat de passantencapaciteit binnendijks toeneemt, wil dat nog niet zeggen dat die passanten of andere boten uit het Groene Hart de zee op willen. Omgekeerd misschien wel. Dat jachten gebruik willen maken van de winterstallingmogelijkheden in Katwijk binnendijks. In februari 2013 heeft o.a. Waterrecreatie Advies haar mening mogen geven over de haalbaarheid en schaal van een buitendijkse haven. Makkelijk is het niet. De informatie is door de provincie gebruikt om o.a. randvoorwaarden voor een eventuele buitendijkse haven te bepalen.
In juni 2013 vond bestuurlijke afstemming plaats tussen de provincie Zuid-Holland, de gemeenten Katwijk en Noordwijk, regio Holland Rijnland, het Ministerie van Infrastructuur en Milieu (I&M), het Deltaprogramma Kust, Rijkswaterstaat, het Hoogheemraadschap van Rijnland, RVOB en Staatsbosbeheer. Alle betrokkenen hebben aangegeven dat de zeejachthaven een kans is voor de economische ontwikkeling van de kustregio en het achterland. Men wil het initiatief verder verkennen, maar nadrukkelijk is gesteld dat de uitwerking, financiering en realisatie van een zeejachthaven door private partijen moet worden gedragen. De gemeenten Katwijk en Noordwijk, de regio Holland Rijnland en de provincie hebben aangegeven samen met anderen betrokkenen vorm te zullen geven aan deze ontwikkeling.
Verder
In 2014 is Waterrecreatie Advies benaderd door Royal HaskoningDHV om mee te denken over een achterlandverbinding. De provincie had opdracht verleend tot nader onderzoek naar een mogelijke achterlandverbinding tussen de Oude Rijn en de Noordzee. Een van de voorstellen is een jachthaven met een nader te bepalen woningbouwopgave in het spaarbekken tussen het gemaal en de spuisluis. Boten (tot 15 à 20 ton) kunnen via een trailerhelling met behulp van een botenwagen van de Oude Rijn langs het boezemgemaal naar de jachthaven worden gereden en omgekeerd. Tussen de haven en de Noordzee kan naast het spui een keersluis (of schutsluis) worden aangelegd.
Daarna ontstaat een probleem. De diepgang voor de kust van Katwijk is namelijk beperkt zodat over een afstand van ca. 600 - 1.000 meter twee strekdammen moeten worden aangelegd met daartussen een toegangsgeul. Dat is aanmerkelijk verder dan de situatie in bijvoorbeeld Cadzand Bad (Zeeuws Vlaanderen) waar ook een jachthaven voor het gemaal wordt aangelegd. Lange strekdammen zijn duur en beïnvloeden volgens Deltares het zandtransport langs de kust (onderhoud). Ze kunnen echter ook een bijdrage leveren aan het versterken van de zeewering (zwakke schakel bij de spuisluis). Verder kan het water uit de Oude Rijn via de toegangsgeul verder naar buiten worden gebracht, waardoor de waterkwaliteit voor het strand van Katwijk aan de milieucriteria voor de Blauwe Vlag kan gaan voldoen.
Conclusie
Door de situatie integraal te bekijken, kan een win-win situatie ontstaan waarbij kosten worden gedeeld. Het Natura 2000-gebied Coepelduinen blijft intact of kan door de aanleg van schouders rond de haveningang wordt uitgebreid. De jachthaven komt in het huidige spaarbekken voor het gemaal. Dit gebied, het Wantveld, tussen het parkeerterrein en de woningen aan de andere kant van het bekken is ook aangewezen als Natura 2000-gebied. De waarde(n) daarvan zullen nader moeten worden onderzocht.