Bruggen, sluizen, overtomen en de BRTN
Waterrecreatie Advies is de afgelopen jaren betrokken geweest bij verschillende projecten waarbij bruggen, sluizen, overtomen en de Basisvisie Recreatietoervaart Nederland (BRTN) een belangrijke rol spelen.
Het aantal inwoners in Nederland en de behoefte aan recreatiemogelijkheden in de directe omgeving groeit. Door verandering van het vaargedrag (toervaart naar dagtochten) en het bouwen van woningen aan het water neemt het aantal sloepen toe. Dat resulteert in een vraag naar nieuwe vaarroutes en het herstellen of optimaliseren van bestaande en historische routes. Omgekeerd gebeurt ook. Voor gemeenten en projectontwikkelaars liggen hier kansen. De waarde van woningen aan ontsloten en bevaarbaar water ligt 10 tot 25% hoger. Een hogere woningwaarde betekent een hogere WOZ-waarde waardoor investeringen in routes ook weer kunnen worden terugverdiend.
Waterrecreatie Advies houdt zich in het hele land al een flink aantal jaren bezig met nieuwe vaarroutes of het opwaarderen van bestaande routes. In eerste instantie ging het over routes voor motorboten en zeilboten, de bestaande BRTN-categorieën. Daarna werd de focus verlegd naar sloepenroutes. In 2011 heeft Waterrecreatie Advies samen met Unihorn de recreatiemogelijkheden in het routenetwerk in West-Friesland in kaart gebracht in combinatie met de mogelijkheden voor een jachthaventje in Opmeer. Tijdens het schrijven van een Havenvisie voor Enkhuizen in 2016 werd een Zelfbedieningsovertoom bedacht als variant op een sluis om twee gebieden met verschillende waterpeilen te verbinden. Eind 2016 / begin 2017 zijn in opdracht van de gemeenten Amersfoort en Bunschoten, Waterschap Vallei en Veluwe en Waternet de mogelijkheden voor een overtoom i.p.v. een sluis onderzocht. Geen schepenlift of een bak water over de dijk zoals dat in het buitenland wel gedaan wordt, maar een hellingwagen met een scharnierende wieg. Geen gat in de dijk, maar een lichte constructie over de dijk die perspectief biedt voor veel meer locaties in ons land met peilverschillen en een bodem die niet altijd stabiel is.
De discussie ging vervolgens over de capaciteit. Hoeveel boten kan een overtoom over een dijk trekken en met wat voor een sluis kan je dat vergelijken. De capaciteit van een sluis hangt af van de afmetingen, het in- en uitvaren en de snelheid van het schutproces. Bij een Zelfbedieningsovertoom gaat het om de lengte van de baan en de rijsnelheid. Het in- en uitvaren is met behulp van elektronica (en sensoren) in een overtoom beter te controleren dan bij een sluis omdat het per overgang maar om één schip gaat. Vervolgens ontstaat discussie over het verwachte aanbod aan schepen en de potentie van een route.
Gesprekken hierover met de partners in de VOF Zelfbedieningsovertoom die in 2020 opdracht kregen de Zelfbedieningsovertoom in Spakenburg te realiseren, leverden nieuwe inzichten. Opdrachten volgden om de capaciteit van (zelfbediening)sluizen te schatten en onderzoek te doen naar de kosten om historische bruggen en sluizen te automatiseren. Innovaties leiden tot nieuwe kennis en dito mogelijkheden. Wij helpen u graag bij het voeren van dit soort discussies en bijbehorend onderzoek.
Een aantal van deze projecten:
Automatisering bruggen en sluizen Gouda (2020)
Capaciteit en gebruik zelfbedieningsluis bij de Krijgsman in Muiden (2020)
Capaciteit van de Amsterdamse Poortbrug in Muiden (2021)
Een keersluis i.p.v. een schutsluis in Strandeiland op IJburg (2021 - 2022)
De Zelfbedieningsovertoom in Spakenburg (2020 - 2022)