Update watersport in 2030, 2040 en 2050, inclusief gevolgen Corona


In opdracht van RWS schreef Waterrecreatie Advies een Update van het rapport uit 2016 over de watersport in 2030, 2040 en 2050. De passagiersvaart (o.a. riviercruise) en de gevolgen van Corona werden meegenomen.

Aanleiding is de nationale markt- en capaciteitsanalyse (NMCA) van het gebruik van vaarwegen, bruggen en sluizen die elke 5 jaar door Rijkswaterstaat Water, Verkeer en Leefomgeving wordt geactualiseerd. In 2021 verschijnt daarvan een nieuwe versie. Het is een bijzondere opdracht omdat je uitgedaagd wordt ver vooruit te kijken. Dat is lastig, zeker in een jaar waarin de wereld geconfronteerd werd met Covid-19.

Sluispassages in heel Nederland werden bijgewerkt en de resultaten van monitoringopdrachten tussen 2015 en 2020 werden kort samengevat. Verder is aandacht besteedt aan onderzoek naar sloepen en sloepenroutes in de afgelopen jaren omdat het aantal sloepen toeneemt en tot problemen kan leiden met de beroepsvaart. Naar de gevolgen van Corona voor de watersportsector is in september en oktober een apart onderzoek verricht onder de deelnemers aan het Platform jachthavens in het IJsselmeergebied (en Waddenzee) en een aantal specialisten uit de sector.

Recreatievaart
In 2016 werd, afhankelijk van het scenario, een krimp van de recreatievaart voorspeld van ca. 1% per jaar. Dat werd veroorzaakt door m.n. de vergrijzing en gebrek aan vraag waardoor boten naar het buitenland verdwenen en er onvoldoende nieuwe boten in Nederland werden verkocht. Achtergronden zijn uitgebreid beschreven in de vorige rapportage.
Uit het onderzoek naar sluispassages blijkt dat de vaarbewegingen de afgelopen 15 jaar met ca. 2% per jaar zijn gedaald. Deels wordt dat veroorzaakt door een daling van het aantal boten en deels door verandering van het vaar- en vakantiegedrag. Dat is in 2020 in ieder geval anders geweest. Er zijn veel 2e hands boten verkocht, die meestal in Nederland bleven. Er zijn dit jaar ook meer nieuwe boten verkocht dan de afgelopen jaren, vooral sloepen, dagcruisers, ‘visboten’ en SUP-planken.

Veel mensen zijn (weer) gaan varen omdat vakantie in het buitenland geen optie was. Men wilde niet, het mocht niet of men durfde niet. Die onzekerheid heeft er ook voor gezorgd dat minder Nederlanders met hun boot naar het buitenland gingen. Het omgekeerde effect speelde ook. Nederlanders haalden hun boot uit het buitenland terug naar Nederland, omdat de regels in het buitenland strenger waren en iedereen hier met Hemelvaart en Pinkster wel van het mooie weer en het water had genoten. Al deze effecten zorgden met elkaar voor een trendbreuk. Het aantal boten nam toe en er werd meer gevaren zoals ook uit bijna alle sluistellingen blijkt. Dat leverde positieve reacties uit de sector. De vraag is hoelang het blijft, of er ‘een nieuw normaal’ ontstaat. Reacties en verwachtingen van de deelnemers staan in deze Update.

Passagiersvaart
Dankzij meerdere bronnen en internationaal onderzoek is veel informatie over de passagiersvaart naar boven gekomen. Aanvullend werden diverse specialisten, havens, rederijen en brancheorganisaties geïnterviewd.

2020 is een rampjaar maar eind 2021 verwacht men dat het internationaal toerisme weer langzaam op gang komt. Nederland als cruise- en watersportbestemming staat nog in de kinderschoenen. ‘Amsterdam Castle in Muiden’, ‘Fryslân near Amsterdam’, ieder moet nog even wennen, maar de talloze Chinezen in Giethoorn bewijzen dat reisafstand niet het probleem is. Nederland is een bestemming, het water verbindt.

Bataviahaven met chartervaart en riviercruise

Bijna de hele passagiersvaart, zeecruise, riviercruise, vaar- en fietsvakanties, rondvaart en chartervaart is sterk afhankelijk van internationaal toerisme. Zeecruise en riviercruise is bijna geheel in handen van buitenlandse investeerders en organisatoren, met name Amerikanen en in Zwitserland gevestigde rederijen. De groeicijfers waren de afgelopen jaren fors. Door Corona is de hele passagiersvaart met een klap tot stilstand gekomen. Zonder luchtvaart geen passagiersvaart en hoe groter de boot, des te moeilijker het is om de Corona maatregelen op een veilige manier te implementeren.

Dus de hele sector smacht naar een vaccin. Daarna gaat het om vertrouwen in internationaal reizen al dan niet in groepsverband. Op termijn verwacht men dat het weer goed komt, mensen willen reizen. Over de periode waarin- en in hoeverre de markt herstelt, lopen de meningen wat uiteen. Recreatie en Toerisme is niet hetzelfde. Zonder luchtvaart gaan veel mensen noodgedwongen in eigen land op vakantie. Dat geldt ook voor buitenlanders, zij blijven weg. Recreatievaart en passagiersvaart zijn wat dat betreft communicerende vaten. Veel Nederlanders hebben dit jaar kunnen ontdekken waarom al die buitenlanders zo graag naar ons land op vakantie willen.


DEEL DEZE PAGINA


Facebook Twitter Google+ Linkedin



19-05-2020

De Maasplassen en het Waterfront van Roermond



Roermond ligt aan de Maas en vormt het hart van de Limburgse Maasplassen. In het Waterfront van de stad liggen 3 jachthavens naast elkaar met in totaal bijna 800 ligplaatsen.



01-02-2020

Havens en waterrecreatie Gooise Meren



De gemeente Gooise Meren ontwikkelt een Kustvisie. Waterrecreatie Advies heeft de mogelijkheden voor waterrecreatie onderzocht voor de gemeente.



01-07-2019

Water- en oeverrecreatie in de MRA



Waterrecreatie Advies is druk met de toekomst van water- en oeverrecreatie in de MRA. Voor de gemeente Almere en de gemeente Gooise Meren en over de Oostelijke Vechtplassen werden in 2019 een aantal rapporten opgeleverd.



29-04-2019

Bypass Kampen open voor recreatievaart



Ondanks bezwaarprocedures nieuwe route toch open.



01-04-2019

Sloepenroutes, visie ontbreekt



De meeste schepen die in Nederland worden verkocht, zijn sloepen. Op de HISWA in Amsterdam en Lelystad was dat ook zichtbaar.



28-03-2019

Scherpe analyse watersport in NRC



Milo van Bokkum schreef een goed verhaal.



29-03-2018

Waterrecreatie Advies 1998 - 2018



Enkele hoogtepunten uit de afgelopen 20 jaar en onze blik op de toekomst.



03-01-2018

Kansen waterfronten gemeente Zederik



Waterrecreatie Advies kreeg opdracht de kansen voor de waterfronten van Meerkerk, Ameide en Lexmond in kaart te brengen.



02-11-2017

Crisis in de watersport?



Makkelijk is het niet, maar er zijn kansen genoeg!



09-08-2017

Onderzoek (te verwachten) overlast waterplanten IJsselmeergebied



Onderzoek waterplanten gereed, lees het rapport.



19-04-2017

Crowdfunding



Kansen benutten door samen te werken via innovatieve PPS-constructies. Eerste project, Benchmark Randmeren afgerond, tweede project, Onderzoek overlast waterplanten gestart!



02-11-2016

Verhuizing naar Flevo Marina



Na ruim 5 jaar Bataviahaven is Waterrecreatie Advies eind 2016 verhuisd naar het Flevo Marina Trade Center in Lelystad.



29-08-2016

Watersport in 2030, 2040 en 2050



Waterrecreatie Advies heeft in opdracht van Rijkswaterstaat een prognose opgesteld voor de recreatievaart in 2030, 2040 en 2050.



26-05-2016

Havenvisie Enkhuizen



De Havenvisie voor Enkhuizen is klaar. De WAPP-lijst zal als Actieprogramma met betrokkenen worden omgezet in een Uitvoeringsdocument.



06-04-2016

Kenniscentrum Waterrecreatie



Een nieuwe website en een nieuw logo. Maar er zit meer achter deze transformatie. De ambities van Waterrecreatie Advies.



06-04-2016

Naardertrekvaart en Muidertrekvaart



Door Naarden, Muiden, Loosdrecht, Amsterdam en Almere aan elkaar te knopen, ontstaat een imposant routenetwerk.



06-04-2016

Windmolenpark Afsluitdijk



Offshore, nearshore of 6,5 km voor de kust van Makkum? De gevolgen voor de sector en het landschap.



06-04-2016

SWOT & WAPP



De pragmatische aanpak van Waterrecreatie Advies in lastige tijden met beperkte budgetten.



06-04-2016

Kansen waterrecreatie in Almere



Almere biedt meer dan Shenzen, een andere opdrachtgever die in 40 jaar van een vissersdorp naar 10 miljoen inwoners groeide.