Hanzelijn en de A50-N307, tunnels en bruggen
In 1998 kreeg het net opgerichte Waterrecreatie Advies opdracht van KPMG, Bureau voor Economische Argumentatie om te helpen bij het in kaart brengen van de economische gevolgen van een brug of tunnel voor de kruising van de Hanzelijn met de Randmeren.
Opdrachtgever van KPMG was NS Railinfrabeheer, het huidige ProRail. Tot een brughoogte van 25 meter bleek een tunnel duurder. Een beweegbare brug van 13 meter was € 29 miljoen goedkoper dan een tunnel, maar de maatschappelijke economische schade die daar tegenover stond bedroeg € 57 miljoen. Gekozen werd voor een tunnel voor de Hanzelijn in plaats van een brug, mede in verband met de natuurwaarden (Natura 2000). Ten behoeve van dat onderzoek zijn door Rijkswaterstaat masthoogtemetingen verricht bij de Roggebotsluis.
In 2012 heeft Waterrecreatie Advies i.v.m. een op te stellen verkeersmodel een rapport geschreven over de nieuw aan te leggen brug bij Roggebotsluis tussen de A50 en de N307 (locatie huidige sluis). Bij een doorvaarthoogte van 7 meter zal de brug in 2030 voor ca. 30% van de passerende schepen, zeiljachten en historische (charter)schepen, moeten draaien. Er is ook nog gekeken naar een beweegbare brug met een doorvaarthoogte van 13 meter.
In de Verkenning N307 Roggebot - Kampen (februari 2016) hebben de provincies Flevoland en Overijssel als Voorkeursoplossing gekozen voor een brug met een doorvaarthoogte van 7 meter. Die wordt nu verder uitgewerkt.
Deze kunstwerken in de omgeving van Kampen hebben een relatie met de bypass aldaar.
- Meer recente projecten met betrekking tot bruggen, sluizen en/of overtomen.