Havens in Spakenburg
In 2000 heeft Waterrecreatie Advies samen met de gemeente Bunschoten een nota Recreatie en Toerisme opgesteld met als titel “Een deurkiek”. De nota was het begin van een langdurige samenwerking met de gemeente en een volledige herinrichting van het waterfront en de havens in Spakenburg.
KuiperCompagnons was in 2000 bezig een Toekomstvisie voor Bunschoten op te stellen. De nota Recreatie en Toerisme was bedoeld als bouwsteen en ging in op de recreatieve mogelijkheden en kansen voor de gemeente. Het is een bijzonder tijdsdocument omdat het inzicht geeft in de ontwikkeling van de watersport in het begin van deze eeuw, over noodzakelijke en gewenste kwaliteitsverbetering in het Randmerengebied, de oprichting van de Stichting Gastvrij(e) Meren, nieuwe aanlegplaatsen op de eilanden Dode Hond, Huizerhoef en De Schelp, over het IIVR en verdiepingsvoorstellen en de balans tussen recreatie en natuur. Gesproken wordt over een nieuw strand bij Sportpark de Westmaat, plannen voor de woonwijk Vathorst bij Amersfoort met 10.000 woningen en kansen om de Laak bevaarbaar te maken.
Er zijn veel gemeenten in Nederland met plannen, maar het is indrukwekkend hoeveel plannen in de gemeente Bunschoten daadwerkelijk worden gerealiseerd. Dat gaat niet altijd makkelijk, maar het gebeurt wel. Een PDF van “Een deurkiek”, één van onze eerste watersportvisies, is bijgevoegd.
Nadat de plannen voor de toekomst op hoofdlijnen waren vastgesteld, kon met de uitwerking worden begonnen. In 2006 heeft Waterrecreatie Advies een verkenning uitgevoerd naar de financiële haalbaarheid van de nieuwe jachthaven aan de Oostmaat ten behoeve van het overleg met Domeinen over aanschaf van benodigde gronden. De nieuwe jachthaven (aan de noordkant) zou ca. 90 ligplaatsen krijgen.
Bron: Toekomstvisie Bunschoten in 2000
In december 2007 heeft de raad ingestemd met de verdere voorbereiding die leidde tot realisatie van de ontwikkelingsvisie Kuststrook-Oost. Tegelijkertijd werd een motie ‘toekomst havens’ aangenomen die het college opdroeg een aantal scenario’s te ontwikkelen voor de exploitatie van alle havens in Spakenburg.
In samenwerking met Muller Makelaardij uit Sneek heeft Waterrecreatie Advies in 2008 verschillende scenario’s ontwikkeld. Uitgangspunt was een marktconforme exploitatie van de havens om ongeoorloofde staatssteun te voorkomen. Werkelijke kosten moesten worden doorberekend. Dat betekende voor de ligplaatshouders bij de vereniging en de ligplaatshouders in de gemeentelijke haven een behoorlijke verhoging van het liggeld naar ca. 70% van de tarieven van de commerciële havens in de buurt.
In 2008 was nog sprake van groei in de watersport dus ook een verwachte toename van het aantal vaarbewegingen. In de aanvraag voor de NB-wet vergunning is daar ook van uitgegaan. De NB-wet vergunning werd in 2010 verleend. Waterrecreatie Advies heeft in dat jaar nog onderzoek gedaan naar de parkeerbehoefte van de havens en geadviseerd over de gewenste breedte van het toegangskanaal naar Spakenburg.
Na de nodige discussies met alle betrokken partijen, is WSV de Eendracht beheerder geworden van alle havens in het centrum, inclusief de nieuwe haven aan de Oostmaat, inmiddels herdoopt in ‘Zuiderzeehaven’. De gemeente is verantwoordelijk voor de Museumhaven. Aan de nieuwe haven zijn appartementen gebouwd en in een deel van de haven liggen (en komen) watervilla’s. Het winterstallingterrein van de WSV is verplaatst en er is en nieuw clubhuis annex havenkantoor gebouwd. In 2014 is de Zuiderzeehaven opgeleverd. De oude haven van de WSV wordt gebaggerd en de steigers worden nog vervangen.
Nieuw havenkantoor WSV De Eendracht
Project Laakzone
In 2012 heeft Waterrecreatie Advies in opdracht van de gemeente Amersfoort onderzoek gedaan naar de gevolgen van de realisatie van het project Laakzone, een vaarverbinding vanaf de wijk Vathorst in Amersfoort via de nieuwe wijk Rengerswetering in Bunschoten-Spakenburg naar het Nijkerkernauw.
Een deel van de nieuwe woningen in Vathorst en de wijk Rengerswetering in Bunschoten ligt aan het water en heeft de mogelijkheid een elektrisch aangedreven sloep, kano of visboot bij de woning neer te leggen. Met deze boten kunnen dagtochten worden gemaakt op de Laak en de Rengerswetering, maar ook naar de Randmeren als bij Bunschoten in de Oostdijk een sluis wordt aangelegd.
Ontwikkelingsvisie Laakzone, vastgesteld in 2008
Begin 2016 heeft Grontmij (Sweco) onderzoek gedaan naar mogelijke verbindingen tussen de Laakzone en de Randmeren. Een grote sluis in de dijk, een kleine sluis (polderschutsluis) met een duiker door de dijk, een scheepslift en een bootovertoom of hellingbaan zijn als varianten onderzocht. Op basis van risico en beheersbaarheid had Grontmij voorkeur voor een polderschutsluis met een duiker door de dijk. Zonder van elkaars opdrachten te weten, bleek Waterrecreatie Advies in dezelfde periode bezig met de ontwikkeling van een Zelfbedieningsovertoom waarbij de problemen die Grontmij voorzag werden opgelost.
naar de website www.zelfbedieningsovertoom.nl