Opmeer en de BRTN
Het dorpje Opmeer in Noord-Holland wilde graag een haventje voor ligplaatshouders en passanten. Het is een prachtig voorbeeld hoe dankzij het enthousiasme van de gemeente Opmeer, Recreatieschap Westfriesland en bewoners knelpunten worden opgelost en nieuwe DM routenetwerken ontstaan.
In 2011 heeft Waterrecreatie Advies samen met Unihorn de recreatiemogelijkheden rondom Opmeer in kaart gebracht. Tussen Opmeer, Hoorn, Enkhuizen en Medemblik ligt een uitgebreid netwerk voor o.a. kleine open motorboten, sportvissers, sloepen en kano’s. De doorvaarthoogte van bruggen en duikers is ca. 1,50 m. Ten westen van Opmeer kon aansluiting worden gezocht op het BRTN-routenetwerk als een aantal bruggen zou worden vervangen, verhoogd, opnieuw in bedrijf gesteld of verwijderd. Geen makkelijke opgave. Na een SWOT-analyse van het hele gebied en het in kaart brengen van kosten en (on)mogelijkheden werd een informatieavond georganiseerd. Circa 70 bewoners, ondernemers, regionale en lokale organisaties, vertegenwoordigers van de ambtelijke organisatie van de gemeente, leden van de gemeenteraad, het college en B&W, afgevaardigden van buurgemeenten en het Hoogheemraadschap kwamen meepraten. Uit een enquête onder de aanwezigen bij de bijeenkomst en de discussie bleek dat het plan voorzag in een behoefte, een goede aanvulling bood op het toeristisch product Opmeer en een stimulans zou betekenen voor de lokale en regionale economie. 93% van de deelnemers gaf aan in de toekomst graag bij de planvorming te worden betrokken. Dat was voldoende om verder te gaan.
Vervolg
Na de marktverkenning is in 2012 de haalbaarheid verder uitgewerkt. Waterrecreatie Advies heeft een schetsontwerp van het haventje gemaakt met 50 lig- en passantenplaatsen, parkeer- en campermogelijkheden, een trailerhelling en “noodzakelijke voorzieningen voor een comfortabel verblijf”. Unihorn heeft op basis daarvan de kosten berekend (grondwerk, baggerkosten, parkeren, vergunningen, etc.) en Waterrecreatie Advies de opbrengsten en beheermogelijkheden. Op basis van een Programma van Eisen (PvE) zijn 3 varianten uitgewerkt: een minimale variant, een optimale variant en een maximale variant.
De varianten en ambities van Opmeer zijn door de gemeente en het Recreatieschap besproken met de provincie. In 2013 vroeg de provincie een onderbouwing van het ‘lokaal en regionaal economisch perspectief’. Toen is het plan breder getrokken tot het belang van dit project voor Noord-Holland Noord. Vertegenwoordigers van het Watersportverbond hadden tijdens de bijeenkomst in 2011 al gevraagd het gebed ten zuiden van de lijn Hoorn - Alkmaar tot het Noordzeekanaal bij de plannen voor Opmeer te betrekken. Dat was echter niet de verantwoordelijkheid van de gemeente, tot de provincie deze vraag stelde. Waterrecreatie Advies kreeg een nieuwe opdracht. Het voorwoord werd geschreven door de burgemeester van Opmeer.
Op 12 november 2013 is de rapportage in het gemeentehuis van Koggenland gepresenteerd aan de provincie en de burgemeesters uit de hele regio Noord-Holland Noord. Waterrecreatie Advies heeft een presentatie gegeven over de kansen en economische betekenis van de BRTN-routes in Noord-Holland Noord. Burgemeester Nijpels vroeg zijn collega’s die kansen te benutten.
Update
Door ieders inzet worden knelpunten in het BRTN-routenetwerk nu stuk voor stuk opgelost. Bruggen rond Opmeer worden verhoogd naar 2,60 m. De historische Wipbrug bij Opmeer (Rijksmonument) is gerepareerd en weer beweegbaar. Knelpunten qua diepgang worden door het Waterschap in het reguliere onderhoud meegenomen. Een voorbeeldproject voor Nederland en het moment nadert dat je daadwerkelijk als passant in Opmeer welkom bent.
Nieuwe, verhoogde Trompesbrug Berkmeerdijk