Watersport in 2030, 2040 en 2050
In opdracht van RWS | Water, Verkeer en Leefomgeving heeft Waterrecreatie Advies in 2016 een prognose opgesteld voor de ontwikkeling van de recreatievaart in 2030, 2040 en 2050. Aanleiding is een nationale markt- en capaciteitsanalyse (NMCA) van het gebruik van vaarwegen, bruggen en sluizen in de toekomst. In 2020 verscheen een update.
In het onderzoek van 2016 is rekening gehouden met de WLO scenario’s van het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) en het Centraal Planbureau (CPB) die van belang zijn voor toekomstig beleid.
Het rapport schetst een beeld van de ontwikkeling van de watersport in Nederland. Het gaat o.a. in op de gevolgen van de vergrijzing, verandering van het vakantie- en vaargedrag, op sluispassages en de ontwikkeling van de recreatietoervaart en dagtochten, op jongeren en watersport en op cultuurverschillen. Via de WLO scenario’s wordt ingegaan op demografische ontwikkelingen, de bevolkingsgroei en -samenstelling, de verwachte economische groei, regionale ontwikkelingen, verstedelijking, mobiliteit, het klimaat en energiebeleid. Met de brancheorganisaties is gesproken over de verkoop van nieuwe en gebruikte boten, nationaal en internationaal. De informatie resulteert in scenario’s waarbij vooral de effecten van de vergrijzing in de watersport confronterend zijn. Verwacht wordt dat het aantal boten in de toekomst met ca. 25% gaat dalen, een proces dat al gaande is.
Via een hoog en een laag scenario worden aanbevelingen gedaan en factoren benoemd die de trends en de scenario’s kunnen beïnvloeden.
Benaderen van nieuwe doelgroepen: acties van HISWA Vereniging en het Watersportverbond
De mogelijkheden om in Nederland te varen zijn uniek, zeker onderscheidend ten opzichte van onze directe buurlanden. Door verdere internationalisering van de watersport komt Nederland als watersportland voor veel Europeanen ‘dichterbij’. Het is belangrijk dat cultuurverschillen worden overbrugd. Veiligheid zal internationaal een grotere rol gaan spelen. Mogelijk ontstaat een opleving van korte vakanties met een boot omdat het betaalbaar is en meer biedt dan verwacht.
De toekomst is onzeker, 2050 is ver weg. Wat we wel weten of aan kunnen zien komen staat in bijgevoegd rapport. Reacties uit de sector zijn eensluidend: “Het is zoals het is”, “Veel van de dingen die je noemt voelen wij (bijna) dagelijks”, “Stof tot nadenken…”. En dat is het ook.
Good Practice
23 en 24 augustus 2016 vierde de Koninklijke Nederlandse Motorboot Club (KNMC) haar 100 jarig jubileum in Lelystad. Feest in de Bataviahaven en ca. 125 prachtige motorboten met veel eigenaren uit de babyboomgeneratie die volop genoten van de watersport. Na hun vertrek werd de haven “overgenomen” door 138 zeilers en zeilsters uit de hele wereld die deelnamen aan het Jeugd WK (t/m 22 jaar) in de Olympische 49er en 49erFX klasse. Zoiets vraagt om toeschouwers. Die kwamen o.a. donderdag en vrijdag toen Lelystadse leerlingen uit groep 7 en 8 van de basisschool meededen aan een door Sportbedrijf Lelystad i.s.m. Surfschool Paradiso georganiseerde Watersportdag. Er waren Optimisten, kano’s, SUP boards, zelfs waterfietsen en er was een toestel waarop men kennis kon maken met het windsurfen. Veel blije kinderen die ook even bij de WK zeilers mochten kijken en hoorden dat de Nederlanders aan kop gingen. Toen BNR radio ons voor een interview benaderde, wisten wij een mooie locatie om over ons onderzoek en over doelgroepen en kansen te praten. Voorbeelden zijn belangrijk. Bart Lambriex en Philip Meijer werden Wereldkampioen in de 49erFX. Gefeliciteerd! De Nederlandse zeilers doen het erg goed, die liggen op koers voor de Olympische Spelen.